„O, Egipt! Egipt! Din știința ta nu vor rămâne decât legende, care vor părea incredibile generațiilor de mai târziu.” – Lucius Apuleius
Conform teoriei oficiale, civilizația egipteană este a doua apărută în lume, după cea sumeriană. În jurul anului 3.100 î.e.n., Men / Menes sau Narmer a unificat Egiptul Inferior cu cel Superior, devenind primul faraon al întregii țări și, bineînțeles, întemeietorul primei dinastii.
Cercetătorii, în special egiptologii, se încăpățânează să ignore ceea ce egiptenii antici ne-au transmis prin mai multe surse, cum ar fi scrierile preotului Manetho, ale istoricului grec Herodot, Papirusul Torino sau Piatra Palermo: până la unificarea Egiptului de către primul faraon, țara a fost condusă de două dinastii de zei, una de semizei și una tranzitorie umană.

Fiecare oraș important avea propriii „ntr” și mituri, însă zeii erau doar în aparență diferiți. Este posibil ca numele lor să provină din cel al lui Anșar, tatăl lui Anu în miturile akkadiene. Cum numele lui Anșar se scria „nșr” (în limbile semitice nu se scriu vocalele, ci doar consoanele), iar litera egipteană „ț” este echivalentă cu semiticul „ș”, Anșar devine în hieroglifele egiptene „nțr”, care a fost transformat apoi în „ntr” și citit „neteru” / „neter”.

Egiptenii l-au numit „Conducătorul” pe zeul din fruntea panteonului lor, atribuindu-i totodată și funcţia de zeu-soare, care să-i întărească autoritatea. Terminaţia „ra” se întâlneşte în numele multor zeităţi cu funcţii de conducere din diverse culturi. De exemplu, Indra este regele zeilor în hinduism. Numele său se traduce corect „conducătorul Indiei” sau „conducătorul Văii Indusului”.

Principalul centru de cult al lui Ra era numit de greci Heliopolis, de evrei şi de asirieni On iar de egipteni Iunu sau Anu. Numele Anu dovedeşte că egiptenii îl identificaseră pe Ra al lor cu zeitatea supremă din Mesopotamia, ceea ce se observă şi din numele zeiţei Anukis (Anuket în egipteană), care a fost tradus ca „fiica lui Ra”, deși nu numele lui Ra apare în cel al zeiţei, ci al lui Anu. Zeul Inpu a fost numit de greci Anubis, adică „de două ori Anu”.
În Cartea Morţilor se spune că Ra şi-a tăiat singur falusul, din care au căzut picături de sânge ce au dat naştere la două personificări ale intelectului: Hu („autoritate”) şi Saa („intelect”). Cei doi copii astfel născuţi sunt de fapt cei doi fii ai lui Anu, Enlil (autoritarul rege al Pământului) şi Enki (zeul inteligenţei şi al înţelepciunii). Un alt mit egiptean spune că primii copii ai lui Ra au fost Șu (aerul cald) şi Tefnut (umezeala). Din nou îi întâlnim pe cei doi fii ai lui Anu: Enlil (zeul aerului) şi Enki (zeul apelor).
În Textele Sarcofagelor e scris că Ra şi-a pierdut barba în „ziua răzmeriţei” iar în Cartea Morţilor că i-a nimicit pe „Copiii Revoltei”. Nu s-au păstrat legende care să explice despre ce revoltă este vorba, însă se pare că este aceeaşi despre care aminteau mesopotamienii: răscoala lui Enki și a zeilor decăzuți Igigi împotriva lui Anu și Enlil. La sumerieni, zeiţa iubirii şi a frumuseţii, Inanna, a devenit consoarta lui An. Egiptenii au păstrat un mit asemănător în care Ra, fiind supărat, a fost înveselit de fiica sa, Hathor (zeiţa iubirii), după ce aceasta a dansat goală în faţa lui, apoi a început să-l gâdile. Nu ştiu ce au înţeles egiptenii antici din această poveste, dar când o zeiţă goală îl pipăie pe bătrânul Ra și îi dansează provocator, iar el iese din cameră foarte bine dispus, nu putem decât să ne gândim la sex. Se pare că preoţii ştiau adevărul din moment ce, în cadrul unei procesiuni din templul lui Hathor din Dendera, statuia ei era dusă din interiorul sanctuarului până pe acoperiş, unde fusese construită o capelă specială pentru ceremonia unirii zeiţei cu discul solar.

La Heliopolis i s-a atribuit ca soţie Nut, zeiţa Cerului. A fost asociat cu vegetaţia dar şi cu Lumea Subterană. Numele său, care înseamnă în egipteană „pământ”, provine din cuvântul sumerian „gi”, ce are aceeaşi semnificaţie. Ca zeu al Pământului, reprezentat ca şarpe, crocodil sau berbec, asociat cu lumea subterană, Geb („Pământul”) este sumerianul Enki („Domnul Pământului”). Sora şi soţia sa, Nut, zeiţa Cerului, este aceeaşi Ninhursag, cea supranumită adesea „Regina Cerului”.

Primul dintre ei era Asar, numit de greci Osiris. Istoricii Plutarh şi Diodor din Sicilia spuneau că numele grecesc al zeului înseamnă „cel cu mulţi ochi”, fiind format din „os” = „mulţi” şi „iris” = „ochi”. Însă traducerea lor nu este una exactă, Osiris însemnând de fapt „ochiul deschis” („os” = „deschis”, „iris” = „ochi”). Hieroglifa numelui acestei divinităţi este compusă dintr-o zeitate îngenuncheată lângă un tron, deasupra căreia se află un ochi. Osiris, primul conducător al Pământului, a fost omorât de către fratele său mai mic, Seth, zeul furtunii, care i-a luat tronul. Astfel, Osiris a devenit conducătorul lumii de dincolo, Duat. Fiul lui Osiris și Isis, Horus, a preluat tronul tatălui său după o îndelungată luptă cu unchiul său uzurpator. Cu sceptrul regal şi cârja de păstor în mâini, Osiris era adesea reprezentat cu coarne de berbec desfăcute şi uneori cu o coroană în forma Lunii. Luna şi berbecul sunt simboluri ale zeului sumerian Enki, de asemenea fiu al divinităţii ce simboliza Cerul.
Principalul centru de cult al lui Osiris era oraşul Abju, numit Abydos de către greci. Casa subterană a lui Enki era Abzu, iar Abju şi Abzu sunt aproape identice, ceea ce înseamnă că egiptenii antici l-au identificat corect pe Enki cu Osiris. Prin construirea oraşului Abydoss, au încercat să-l determine pe zeu să locuiască printre ei, mutându-i casa din subteran pe Pământ. Soţia lui Osiris era numită de greci Isis (Asta în egipteană), al cărei nume a fost format prin dublarea primei silabe a numelui akkadian al zeiţei Iştar, consoarta lui Ea / Enki. Numele ei egiptean, Asta, provine din același nume akkadian.
Fiul lui Enki, Marduk, era numit în sumeriană Amar Utu („viţelul solar”), Isis era de multe ori înfăţişată cu cap de vacă iar Osiris era numit „taurul din Amenti”, ceea ce îl transformă în mod simbolic pe fiul lor, Horus, într-un viţel. Într-un mit alternativ, Horus este fiul lui Hathor, de asemenea considerată zeiţă-vacă. Hathor, zeiţa egipteană a iubirii şi a războiului, este o altă manifestare a zeiţei akkadiene a iubirii şi a războiului, Iştar, care în multe mituri este considerată mama lui Marduk. Iar coarnele de bovină ale zeiţelor-vaci sau ale zeilor-tauri ori viţei nu reprezintă altceva decât semiluna, simbolul principal al familiei lui Enki.

Soţia sa, Isis, le-a dat muritorilor legile, limba şi agricultura. În Mesopotamia, Enki este responsabil pentru toate aceste lucruri. În Despre Isis şi Osiris, istoricul Plutarh scria că, pentru unii egipteni, Seth simbolizează lumea solară iar Osiris pe cea lunară. Statutul de zeu lunar i-a fost acordat lui Osiris de către clericii heliopolitani, deoarece influenţele Lunii sunt asociate cu gândirea şi înţelepciunea, spre deosebire de cele puternice şi violente ale Soarelui. Ba chiar este numit „domn al coarnelor Lunii” în Cartea Egipteană a Morţilor.
Însă în Mesopotamia, zeul gândirii şi al înţelepciunii, cel asociat cu Luna, era Enki. Isis, soţia lui Osiris, era considerată o magiciană fără pereche iar în aceeaşi Carte a morţilor, Osiris se fereşte de atacurile demonilor prin bariere magice.
În Mesopotamia, Enki este cel care stăpânea magia la perfecţie. În Cartea morţilor, Osiris este numit „prinţ în împărăţia celor ce tac” şi „stăpân al tărâmului morţilor”. În Sumer, Enki avea titlul de Mare Prinţ. Numele egiptean al lui Osiris, Asar, nu este decât unul dintre epitetele akkadiene ale lui Enki, adică „Prințul apelor”. În capitolul 183 al Cărţii Morţilor, Osiris este numit „un-nefer”, adică „cel frumos”, epitetul lui Enki ca Dumuzi / Tammuz. Plutarh scria că Osiris a fost identificat cu Nilul iar Homer şi Thales îl considerau oceanul, Enki fiind în Mesopotamia zeul apelor. Chiar dacă în mod convențional Geb și Nut erau părinții lui Osiris, Ra este tatăl acestuia pentru Plutarh. Iar Ra, așa cum am văzut, era An al sumerienilor, tatăl lui Enki.

Acesta este motivul pentru care Osiris era numit de multe ori „primul dintre cei de la Asfinţit”, vestul simbolizând stânga, iar estul dreapta. În Textele piramidelor există descrieri ale lui Osiris ca demon ameninţător care se bucură de vărsarea de sânge, rosteşte descântece răutăcioase împotriva unor persoane decedate şi conduce o „mafie” de asasini, numiţi „casapii lui Osiris cu degete care aduc durerea” sau „pescarii lui Osiris”. În Cartea morţilor, Osiris este numit „domn peste suflete, care seamănă teroarea”. În plus, este scris că tot Pământul tremură în faţa sa, că zeul Atum seamănă în inimile tuturor teroarea numelui lui Osiris, că emanaţiile sale distrug sufletele păcătoşilor, iar Thoth afirmă că zeii născuţi de Nut (Osiris, Isis şi fraţii lor) au inventat războaiele, au dezlănţuit dezastre, au făcut ravagii şi nedreptăţi și au inventat demonii (capitolul 175). Deşi de cele mai multe ori Osiris era reprezentat cu pielea verde, Plutarh susţine că zeul era negru. De altfel, Cartea Morţilor chiar îl numeşte „marele negru”. Egiptenii îşi numeau ţara Chemia (Kemi în limba coptă şi Kmit în egipteana veche), care înseamnă „negru”, aluzie la culoarea zeului lor preferat. Toate aceste descrieri ne duc cu gândul la un conducător diabolic al infernului, diferit de binefăcătorul omenirii, așa cum ne este prezentat de către adepții săi.

Probabil Denwen este un alt nume pentru Apophis (Apep în egipteană), primul zeu al răului, mai târziu considerat demon, personificarea întunericului, haosului şi răului, oponent al luminii şi a lui Ma’at (ordinea sau adevărul), inamic al lui Ra, soţul demoniţei Taweret. Apophis are forma unui gigantic şarpe, crocodil, şopârlă sau dragon și mai este numit „Şarpele Nilului” sau „Şopârla malefică”. În Cartea morţilor, el locuieşte în lumea de dincolo unde, în fiecare noapte, atacă Barca lui Ra, luptându-se cu acesta şi cu însoţitorii săi, printre care și Seth, zeul furtunii. În realitate, această luptă zilnică nu este decât o reeditare a unei lupte din vremurile de demult, când Apophis l-a atacat pe Ra, întocmai precum Kumarbi pe Anu la hitiți.
Seth şi alţi zei au luptat alături de conducătorul lor, reuşind să-l învingă pe Marele Şarpe şi să-l închidă în lumea subterană. Acest mit îl identifică pe Apophis, Marele Şarpe, cu Enki și Osiris. Enlil, zeul furtunii la sumerieni, l-a trimis în lumea subterană pe Enki, fratele său mai mare, exact cum a făcut Seth, zeul furtunii la egipteni, cu fratele său, Osiris, şi cu Apophis. După apariţia cultului lui Osiris, acesta a fost considerat zeul cel bun iar Seth a fost echivalat cu Apophis şi etichetat ca zeul haosului şi al răului. Însă mitul original dovedeşte contrariul.

Ca zeu al furtunii, ce reprezenta estul (dreapta) şi Soarele, în timp ce fratele său mai mare avea ca simboluri vestul (stânga) şi Luna, Seth este sumerianul Enlil. Dacă mesopotamienii credeau că Enki, primul conducător al Pământului, „dormea” în lumea subterană, unde a fost trimis de către fratele său mai mic, care i-a luat tronul, fiind urmat la domnie de către Marduk, fiul lui Enki, egiptenii erau mai direcți. Pentru ei, Osiris, primul conducător al Terrei, a fost ucis de către fratele său mai mic, Seth, care i-a luat tronul, fiind urmat de Horus, fiul lui Osiris.


Acest Horus, fratele lui Seth, este o entitate diferită de Har-Si-Ese („Horus fiul lui Isis”) sau Horus cel Tânăr. Deşi traducerea „Horus cel Bătrân” a fost acceptată de majoritatea egiptologilor, e posibil ca Heru-Ur să însemne „Horus din Ur” sau „Șoimul din Ur”, Ur fiind un oraş-stat foarte important în Sumer. Şoimul din Ur nu poate fi decât zeul acelui oraş, adică Nanna, zeul Lunii, ceea ce ar însemna o echivalare între Horus cel Bătrân şi Nanna / Enki. Pe Piatra Shabaka e scris că cei doi fraţi, Horus şi Seth, s-au luptat pentru supremaţia Egiptului. Tatăl lor, Geb, a dat Egiptul de Sus lui Seth, iar pe cel de Jos lui Horus, hotarul fiind „limita celor două ţări”, adică vârful Deltei Nilului la Memphis.
Mai târziu, Geb s-a răzgândit şi i-a cedat lui Horus tot Egiptul, hotărâre acceptată amiabil de cei doi rivali. În Cartea morţilor, Horus e numit „Fiul cel mare” şi „Primul născut al lui Ra”. Ra era echivalentul egiptean al sumerianului An iar primul născut al lui An, „fiul cel mare”, era Enki. Zeul furtunii la egipteni, Seth, este zeul furtunii la sumerieni, Enlil. Şi Seth şi Enlil s-au luptat cu fraţii lor mai mari pentru supremaţie. Horus cel Bătrân şi Osiris, alături de Enki şi Nanna, reprezintă aceeaşi zeitate. În multe inscripţii, faraonul (indiferent de numele său), care se identifica cu Horus, este numit „fiul lui Hathor”. Acest epitet i-a încurcat pe egiptologi deoarece faraonul, ca Horus, este fiul lui Isis. Însă în mitul original, Hathor era mama lui Horus. Ea i-a cedat locul lui Isis odată cu apariția cultului lui Osiris, fiind nevoită să se mulţumească cu rolul de soţie a lui Horus. La fel a păţit şi Horus: din fratele lui Seth în mitul original, a „retrogradat” în postura de fiu al lui Osiris şi nepot al lui Seth.


De altfel, scriitorul Graham Hancock remarca același lucru în Fingerprints of the Gods („Amprentele zeilor”): „Thoth seamănă mult cu predecesorul său, Osiris, marele zeu din Textele Piramidelor și cel de-al patrulea faraon divin al Egiptului”. Egiptologul britanic Walter Brian Emery observa în Archaic Egypt („Egiptul arhaic”) că egiptenii și sumerienii adorau zeități lunare practic identice: Thoth și Sin. Iar eminentul egiptolog Sir Ernest Alfred Thompson Wallis Budge scria în From Fetish to God in Ancient Egypt despre aceiași zei: „similitudinile dintre cei doi zei sunt prea mari pentru a fi accidentale… Ar fi greșit să spunem că sumerienii au împrumutat de la egipteni sau egiptenii de la sumerieni ci, mai curând, intelectualii ambelor popoare și-au împrumutat sistemele teologice dintr-o sursă comună, excepțional de veche”.

Cel de-al doilea Thoth a devenit zeul scribilor, mediatorul conflictelor dintre zei, creatorul alfabetului și al scrisului, scribul lui Osiris în lumea subterană. Aspectul său fizic era diferit de al primului, fiind reprezentat ca un om cu cap de ibis. Primul Thoth era zeul Lunii, iar al doilea prezintă conexiuni cu Soarele. Într-un mit, el a câștigat cinci zile de la Lună, pe care le-a alipit celor 360 existente în acel moment, inventând astfel anul solar de 365 de zile. Istoricul Manethon afirma că Thoth a scris 36.525 de cărți, o referire evidentă la cele 365,25 zile ale anului solar. Acest al doilea Thoth nu poate fi decât Nabu, fiul, ministrul, moștenitorul și scribul lui Marduk, zeul scrisului, al înțelepciunii şi uneori al apelor şi al fertilităţii câmpurilor. Ultimele atribute au fost moștenite de Nabu de la bunicul său, Enki, la fel cum al doilea Thoth le-a moștenit pe cele ale primului.

Conform altora, el ar fi cutreierat din diverse motive Egiptul și ar fi stăpânit țara ca rege; el a fost înțeleptul timpului său”. În acest citat regăsim ambele zeități numite de egipteni Thoth, adică atât pe Enki, cât și pe Nabu, dar și dovada că cel de-al doilea a primit numele primului. Remarcăm și că este numit „unul dintre cei șapte Veghetori”, pasaj care ne amintește atât de cei șapte mari zei ai mesopotamienilor, cât și de funcția de Veghetor pe care o întâlnim și la „ochii Pământului” Igigi din Mesopotamia, și la „ochiul deschis” Osiris, dar și la zeitățile ce ocupau funcția de „Ochi al lui Ra” (cum ar fi Sekhmet, Hathor, Bastet, Wadjet și Mut) sau „Ochi al lui Horus”.

La Memphis şi în Nubia, zeul creator era Ptah. A fost identificat cu zeul-şoim Sokar, noua zeitate, Ptah-Sokar, fiind considerată o divinitate a lumii subterane.

Conform Pietrei Șabaka, Ptah a creat lumea gândind-o, apoi rostind-o. Se spune că el este cel care a scos pământul Egiptului de sub ape, o poveste asemănătoare cu cea a lui Enki, care a făcut același lucru cu Sumerul. Iniţial zeu al fertilităţii, Ptah a devenit patronul artelor şi meseriilor, întocmai ca Enki.
Soţia sa era leoaica Sekhmet iar fiul lor, Nefertum, zeul florii de lotus. Soţia şi fiica lui Enki, Iştar, era reprezentată de cele mai multe ori călărind o leoaică. Ptah a creat ceremonia deschiderii gurii, oficiată de preoţi la înmormântări, pentru a elibera sufletul decedatului din corp. Pentru sumerieni, Enki este cel care le-a adus oamenilor ritualurile preoţeşti.
Ptah era reprezentat aidoma lui Osiris, ca un bărbat mumificat, cu barbă şi piele verde, ce ţinea în mâini ankh-ul (crucea egipteană), sceptrul was şi djed-ul, simboluri ale vieţii, puterii şi stabilităţii. Numele Egipt derivă din numele egiptean al oraşului Memphis, Hikuptah („casa sufletului lui Ptah”), tradus în greacă prin Aiguptos, iar în latină Aegyptus. Memphis, oraşul lui Ptah, este locul unde se considera că s-a înecat Osiris, cel care s-a născut tot în aceeaşi zonă, la Rosetau, în Deşertul de Vest, lângă Memphis. Ptah şi Osiris împart acelaşi epitet, „Domn al adevărului”. Unul dintre epitetele zeului de la Memphis era „Ptah nefer-her” („Ptah frumos la chip”), epitet pe care l-au avut şi Osiris, şi mesopotamianul Dumuzi / Tammuz. Prin urmare, dacă Ptah este Enki / Osiris, soția sa, Sekhmet, nu poate fi decât Ninhursag / Isis iar fiul lor, Nefertum, Marduk / Horus.
Osoroapis sau Serapis a fost o divinitate antropomorfă cu atribute egiptene şi elenistice. De la Zeus şi Helios a preluat aspectele de suveranitate şi zeu-soare, de la Dionysos rodnicia în natură iar de la Hades şi Asklepios legăturile cu Viaţa de Apoi şi vindecarea. Numele zeului este compus din cele ale altor două divinităţi, Osiris şi Apis. Istoricul roman Tacitus a emis ideea originii lui Serapis în Asia Mică. Într-adevăr, Serapis era un alt nume al sumerianului Enki.

Una dintre cele mai vechi zeităţi ale Egiptului era Khnum, zeul cu cap de berbec al apelor Nilului.

În Elephantina, consoarta sa era Satis iar fiica lor, Anuket (numită de greci Anukis). Deși era considerat ba (suflet) al zeului-soare Ra, la Herwer apare ca ba a lui Geb, iar la Șașotep ca ba a lui Osiris. La Esna, Khnum este reprezentat cu cap de crocodil, el şi zeiţa Neith fiind consideraţi zeii creatori și părinţii lui Ra, numit aici şi Khnum-Re.
Consoartele principale ale lui Khnum sunt Nebt-uu şi zeiţa-leoaică Menhit, iar fiul cel mare şi succesorul său este Heka. Ca zeu al apelor, cu cap de berbec, creator al oamenilor, Khnum nu poate fi decât Osiris / Ptah / Enki. Acesta este motivul pentru care, în templul lui Ramses al II-lea din Beit el-Wali, alături de statuia lui Khnum se află statuile zeilor Satis, Anukis (soţia şi fiica sa în Elephantina), Isis şi Horus (soţia şi fiul său în Abydos).

Pentru Plutarh, Banebdjedet era încarnarea lui Osiris. În Papirusul Chester Beatty I, Banebdjedet este descris ca locuind în Setit (insula Seheil), aflată la prima cataractă a Nilului la Assuan, ceea ce îl identifică cu zeul Khnum. Într-adevăr, Banendjedet era un alt nume al lui Osiris, Ptah, Khnum sau Enki.

Amon Kem-atef („Amon care şi-a desăvârşit forma”) era forma lui Amon ca o veche zeitate-şarpe. Iar cea mai veche zeitate-şarpe este Enki al sumerienilor sau Ea al akkadienilor. Cultul lui Amon ca şarpe este atestat de Herodot la Teba, unde vipera cu corn era sacră. Amon Kamutef („Amon, taurul mamei sale”) este forma itifalică a zeului. În Cartea morţilor, Amon este numit „fiul zeiţei Nut”, epitet care îl echivalează cu Osiris, dar şi „prinţ al zeilor”, la fel ca Enki şi Osiris. Cum taurul reprezintă fertilitatea, iar coarnele sale Luna, putem trage concluzia că acest „conducător ascuns” era Enki. Cel mai probabil a fost numit Amon („cel ascuns”) după ce a fost trimis în lumea subterană, unde nu mai putea fi văzut de către adepţii săi. Prin analogie, Amaunet sau Mut sunt Isis, adică Ninhursag a sumerienilor, iar fiul lor, Khonsu, este tot Horus, adică Marduk. În timpul Dinastiei a XX-a, Amon deţinea 160 de oraşe în Egipt şi 9 în Orientul Mijlociu. După ce oraşul Teba a fost distrus de arabi în anul 664 î.e.n., cultul lui Amon şi-a pierdut supremaţia în Egipt.

Alteori Isis este consoarta lui Min, iar Horus copilul lor. Într-o formă arhaică, Min este reprezentat în feşe de mumie, la fel ca Osiris şi Ptah. Ca zeu al fertilităţii, cu pielea neagră, asociat cu Horus (cel Bătrân) şi Amon, soț al lui Isis și tată al lui Horus (cel Tânăr), Min nu poate fi decât Osiris / Enki. Poziția mâinilor sale în reprezentările grafice este identică cu cea a lui Așșur în Asiria și Pazuzu în Mesopotamia, două dintre alter-ego-urile lui Enki.
Andjety („cel din Andjet”) din Busiris este considerat zeul din care s-a dezvoltat Osiris. Era reprezentat ţinând în mâini două sceptre iar pe cap coroana conică cu două pene a lui Osiris. În Textele sarcofagelor i se spune „taur al vulturilor”. În templul lui Seti I din Abydos, regele este înfăţişat arzând tămâie pentru Osiris-Andjety, care este însoţit de Isis.
Letopolis, oraş la nord-vest de Memphis, era principalul centru de cult al lui Kherty („cel de jos”), un zeu-berbec de care Ra trebuia să-l apere pe faraon. În Regatul Vechi, Kherty figura ca partener al lui Osiris. Putem ghici cine era „cel de jos”, zeul-berbec asociat cu Osiris, care voia să-i facă rău faraonului.
În Textele Sarcofagelor apare un zeu al grânelor, Neper, despre care se spune că „trăieşte după ce a murit”. Nu se ştiu alte lucruri despre el, dar sunt mari şansele ca acest Neper să fie Osiris, zeul care trăieşte în lumea de dincolo după ce a fost omorât în aceasta.


Conform lui Sir Ernest Alfred Thompson Wallis Budge în Egyptian Magic și The Gods of the Egyptians, Isis era pentru egipteni „tare de limbă”, adică stăpânea cuvintele puterii, „pe care le cunoștea cu pronunția corectă și nu se întreruprea în vorbire, fiind desăvârșită atât în darea poruncii, cât și în rostirea cuvântului”.

Considerând piramidele niște munți artificiali în miniatură, epitetul „stăpâna Piramidei” seamănă izbitor cu numele Ninhursag, adică „Doamna Muntelui Înalt” (Marea Piramidă de la Giza poate fi considerată cel mai înalt munte artificial). Cea mai bună dovadă că Isis era venerată de întreg mapamondul, ascunsă sub diferite nume în diverse religii, ne este oferită de scriitorul latin Lucius Apuleius Platonicus, care a trăit în secolul al doilea.
În Metamorfoze el scria: „Putere unică, sunt slăvită de întregul univers sub mai multe forme, cu variate ceremonii religioase, cu mii de felurite nume. Frigienii, primii născuți pe Pământ, mă numesc zeița din Pesinunt și mama zeilor; atenienii de baștină mă numesc Minerva Cecropiana; ciprienii, care plutesc pe valuri, Venus din Pafos; cretanii iscusiți în aruncarea săgeților, Diana Dictynna; sicilienii, care vorbesc trei limbi, Proserpina Stigiana; locuitorii din Eleusis mă numesc Bellona, unii Hecate, alții Nemesis Rhamnusia. Dar aceia care sunt primii luminați de razele divine ale Soarelui, când începe să răsară, și ultimii când ele se apleacă spre orizont, locuitorii celor două Etiopii și egiptenii cei puternici prin străvechea lor știință, numai ei mă cinstesc cu slujbele sfinte și închinăciunile ce mi se cuvin, numai ei mă numesc cu adevăratul meu nume de regină, Isis”.

Fiică și „Ochi al lui Ra”, Bastet era zeița parfumurilor, a pisicilor și a familiei. Deși grecii au identificat-o cu Artemis a lor, egiptenii au echivalat-o cu Sekhmet, Tefnut, Mut, Hathor și Isis. În mod surprinzător, egiptologii i-au tradus numele prin „Cea a vasului de parfum”, deși interpretarea exactă este mai mult decât evidentă. Pentru oricine are minime cunoștințe de limbă egipteană, Baast sau Bast se traduce corect „ba (suflet) a lui Asta (Isis)”. Iar această interpretare o leagă de aceeași zeiță numită Ninhursag de sumerieni.

La Memphis și Theba, consoarta lui Ptah era leoaica Sekhmet. A fost identificată cu Mut, consoarta lui Amon la Theba, și cu Amaunet, cea a lui Amon în Hermopolis. Cum Ptah este Enki / Osiris / Amon, soția sa nu poate fi decât Ninhursag / Isis. În templul lui Ptah de la Karnak se afla o reprezentare a lui Sekhmet, deși principala zeiță a templului era Hathor, ceea ce ne duce cu gândul la Hathor din miturile originale, fiica lui Ra și mama lui Horus.


Era reprezentat cu partea inferioară a corpului în formă de șarpe. În epoca piramidelor era înfățișat ca un șarpe ce domnea asupra Heliopolisului. Zeul originar al morții, a fost înlocuit în timp cu Osiris. La fel ca în cazul lui Thoth sau al lui Horus, și aici întâlnim două zeități cu același nume. Zeul-șarpe al morții, care aducea lumină rasei umane, „primul dintre cei din asfințit” (adică de stânga), fiul lui Ra, era cel numit Enki de sumerieni. Noul Anubis, cel devenit fiul lui Osiris, era Namtar, zeul morții în Mesopotamia. La un moment dat, Anubis a ajuns să se confunde cu Horus / Marduk. Cei doi nu apar niciodată împreună în mitologia egipteană, ci doar în unele reprezentări grafice. La fel ca în Mesopotamia, unde Nergal era aspectul negativ al lui Marduk, Anubis a devenit latura întunecată a lui Horus.

Pe Stela lui Kaha din Dinastia a XIX-a, Qeteș apare goală, călărind un leu, flancată de doi zei, întinzând flori de lotus către egipteanul Min (zeul fertilităţii) şi şerpi către canaanianul Reșep (zeul războiului). Cei doi zei nu sunt doar soţul şi fiul ei, ci și simboluri ale celor două aspecte ale zeiței. Era reprezentată întocmai ca Inanna / Iștar în Mesopotamia, iar în soțul și fiul ei îi recunoaștem cu ușurință pe Enki și pe Marduk. Prin urmare, Qeteș nu poate fi decât Ninhursag.




Este considerată cea mai veche zeiță, despre care se spunea că era „născută prima, în vremea când nu existau nașteri”, după cum nota George St. Clair în Creation Records Discovered in Egypt din 1898. Arheologul Flinders Petrie afirma că simbolurile ei se găseau încă din Egiptul predinastic. În cel de-al VI-lea secol î.e.n., Neith era considerată inventatoarea nașterilor, zeița războiului și a vânătorii, despre care se credea că păzește corpurile războinicilor după moarte, unul dintre simbolurile ei fiind două săgeți încrucișate pe un scut. La Esneh se credea că ea este cea care a apărut în apele primordiale pentru a crea lumea, nu Ra. După ce a scos pământul din apele oceanului cosmic, a dat naștere unui număr de 30 de zei. Deoarece a născut singură, fără ajutor masculin, era numită „Zeița-mamă fecioară”. Cei mai cunoscuți fii ai săi erau Sobek, Ra și Apophis. Neith era reprezentată ca o femeie ce purta coroana roșie a Egiptului Inferior, ținând în mână un arc cu săgeți sau un harpon. De multe ori purta sceptrul regal și ankh-ul (simbolul vieții). În timp a devenit personificarea apelor primordiale ale creației.
Într-o inscripție menționată de Barbara S. Lesko în The Great Goddesses of Egypt (1999) este numită „Zeiță unică, misterioasă și mare, care a ajuns să existe la început și a cauzat totul să existe (…) mama divină a lui Ra, care strălucește la orizont”. Într-adevăr, este înconjurată de mister, ținând cont că, deși era creatoarea lumii, lipsește din mituri, singurul său rol fiind cel de mediator al războiului dintre Horus și Seth. Se pare că misterul a înconjurat-o dintotdeauna, ceea ce reiese dintr-o inscripție din templul său din Sais: „Eu sunt tot ce a fost şi tot ce va fi. Până acum niciun muritor nu a reuşit să ridice vălul care mă acoperă”. Ceea ce ne determină să încercăm să i-l ridicăm, măcar parțial. Prima zeiță, mama zeilor și a Universului, personificarea apelor primordiale, nu poate fi decât Tiamat / Omoroca din Babilon sau Namma / Nammu a sumerienilor. Iar Nu / Nun („Abisul”), oceanul primordial din care Neith a creat lumea, supranumit „Tatăl zeilor”, este Abzu / Apsu („Abisul”) al mesopotamienilor. Chiar dacă lipsește aproape complet din miturile tuturor acestor trei culturi, ceea ce îi adâncește misterul, Neith / Namma / Tiamat este cea mai importantă zeitate, creatoarea întregii lumi.


Se folosea ca formă de protecție împotriva zeităților supărate, a fantomelor, a demonilor și a vrăjitorilor care cauzau boli, accidente, sărăcie și sterilitate. Medicina era și ea privită ca o formă de magie, prin urmare preoții lui Heka îndeplineau și rolul de doctori. Ritualurile magice amestecate cu practicile medicale reprezentau o formă de terapie atât spirituală, cât și fizică. Prin urmare, Heka făcea parte din viețile egiptenilor mai mult decât alte divinități.

Cu tot zidul de ignoranță pe care ni l-au ridicat în fața ochilor majoritatea „specialiștilor” egiptologi, am reușit să descifrăm câteva dintre secretele Egiptului antic, așa cum ne-au îndemnat chiar ei, vechii egipteni, în ceea ce ar putea reprezenta un adevărat testament al lor, consemnat în Papirusul Anana: „Citiți voi, copii ai viitorului, și aflați secretele trecutului, atât de îndepărtate de voi, dar atât de aproape prin adevărul lor”. Iar secretele egiptenilor ne-au ajutat să completăm miturile incomplete mesopotamiene.
Astfel am putut afla că Enki a fost într-adevăr primul conducător al planetei noastre, care a fost închis în lumea subterană de către fratele său, Enlil, cel care i-a luat tronul. În cele din urmă, fiul lui Enki, Marduk, a primit conducerea Pământului după un îndelungat război cu unchiul său. Pentru a descoperi și celelalte piese lipsă din uriașul puzzle al istoriei Pământului, nu ne rămâne decât să continuăm decodificarea miturilor culturilor străvechi.
---------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
multe informatii false din pacate, in acest articol de altfel interesant
RăspundețiȘtergere