Nu ati gasit ce cautati? Incercati Google search pe siteul nostru!

Google Translate

duminică, 20 martie 2011

Dacii au impus respect, frica, admiratie. Dacii, un popor liber, un popor de initiati.

Muzeele Romei sunt pline de statui nestiute de daci. Infatisarea lor reprezinta, insa, un mister.
Invinsii au figuri de invingatori si decoreaza cele mai importante monumente romane. Admirati de zeci de mii de vizitatori, dar uitati total de urmasii lor din Carpati, dacii din Vatican si de pe Arcul lui Constantin ii lasa repetenti pe istoricii nostri si pe domnul ministru al Culturii.
Intre doua statui de matroane romane, Rutilia, fiica lui Lucius, si Rutilia, fiica lui Publius, se afla un bust colosal, sapat in marmura frigiana: cel mai mare bust din intreaga galerie Chiaramonti a Vaticanului, care numara peste 800 de sculpturi greco-romane, reprezinta un dac. Cu palma dreapta asezata peste incheietura mainii stangi, cu mantia despicata la coate, fruntea usor incruntata si gura intredeschisa, priveste inainte, drept si linistit: dupa aproape doua mii de ani, el inca priveste spre Dacia.
Intalnire de taina: Dacii din Vatican
Putini sunt acei ce stiu ca in muzeele lumii exista un numar mare de statui, busturi si capete reprezentand daci. O prima inventariere a acestor opere de arta a fost facuta in 1946 si numara 26 de piese. O a doua numaratoare, facuta in 1980, a crescut numarul acestora la 40. In sfarsit, o teza de doctorat, dedicata recent acestui subiect, de catre un specialist in istoria artei, Leonard Velcescu, strange laolalta peste o suta de astfel de reprezentari de daci, iar numarul lor este cu siguranta mai mare. Cele mai multe dintre aceste lucrari sunt de mari dimensiuni, statuile pot ajunge chiar pana la trei metrii, capetele si busturile sunt colosale. Nici un alt popor subjugat de Roma nu a beneficiat de atat de multa atentie din partea artistilor plastici, iar Columna lui Traian, opera geniala, care a revolutionat arta romana, este un argument in plus in acest sens. Cele mai multe dintre statuile de daci au fost descoperite de-a lungul timpului in Forul lui Traian. Foarte probabil, au fost facute la comanda imparatului invingator, special pentru a-i impodobi forul. Toate sunt insotite de eticheta "prizonier dac". Sunt daci cu priviri semete, dar cu o atitudine linistita, fie tineri, fie mai batrani, fie nobili, fie daci de rand.
 In galeria Chiaramonti din Muzeul Vatican se afla un astfel de bust de nobil dac, ce depaseste trei metri, cu tot cu soclu, daltuit in marmura frigiana violacee cu vinisoare. Turistii de toate neamurile se opresc impresionati si se fotografiaza langa sculptura cu numarul de inventar 1697, fara sa stie al cui chip si suflet este inchis in marmura pretioasa.
Trei capete colosale de daci, deosebit de expresive, desi cu privirile sterse de trecerea timpului, se afla in acelasi muzeu, in sala Braccio Nuovo, galerie rareori accesibila publicului. Am gasit-o inchisa, dar la o simpla privire prin sticla dusmanoasa care ne despartea, am zarit chipurile inconfundabile ale dacilor, dominand intrarea in incapere. Cum nu puteam rata o intalnire atat de tulburatoare cu istoria, am obtinut permisiunea speciala de a vizita sala a doua zi, sub supravegherea unui jandarm. Am lasat repede in urma atatea minuni tentante ale artei adapostite la Braccio Nuovo, incepand cu mozaicurile pretioase, vechi de doua mii de ani, care imi furau ecoul pasilor, si pana la colosala statuie a fluviului Nil personificat, si am alergat, printre zei decadenti, amazoane ranite si imparati romani, spre intalnirea cu cei trei daci.
 Pe partea dreapta a salii, la numarul 9, se afla un comatus, dac de rand in floarea varstei, cu plete bogate, usor ondulate, si barba scurta. In comparatie cu el, capetele de romani din stanga si din dreapta sa sunt de doua ori mai mici. Tot pe partea dreapta, parca urmarindu-i din ochi pe daci, se afla un bust al imparatului Traian.
Calea Triumfului: Dacii de pe Arcul lui Constantin
Turul salii continua pe partea stanga unde, aproape de iesire si oarecum fata in fata cu cel dintai cap de dac, se afla si celelalte doua. Un tanar comatus poarta numarul de ordine 115 si inscriptia "Captivus Dacus" (Dac prizonier). Are barba foarte scurta, parul taiat pe frunte, buzele intredeschise si aceeasi atitudine mandra, dar calma.
In sfarsit, la numarul 124, se afla un tarabostes (nobil), cu binecunoscuta caciula. Este mai in varsta decat ceilalti doi, barba stufoasa ii este elegant aranjata, are parul tuns scurt la spate si fruntea usor incruntata. Privirea ii este dreapta, pometii usor proeminenti, intreaga infatisare denota inteligenta si hotarare. Despre acest chip s-a spus, de multa vreme, ca ar fi al insusi marelui rege Decebal.
Cap de dac - Vatican
La usa salii, turistii protesteaza: vor si ei inauntru. Sunt singura, privilegiata, in imensitatea salii, fata in fata cu chipurile atat de vii, atat de adevarate, ale unor daci de seama. Pasii carabinierului se apropie, anuntandu-mi sfarsitul intalnirii. Ii mai privesc in ochi inca o data pe cei trei daci. In tacerea Vaticanului, aproape ca ii aud murmurand, cu buzele intredeschise, o rugaciune.
In luna februarie, la orele opt ale diminetii, Roma inca nu este inundata de turisti. Aproape de Colosseum, pe drumul pe care imparatii romani isi desfasurau procesiunile triumfale, se afla cel mai mare arc de triumf din Roma, ramas in picioare din antichitate. Este Arcul lui Constantin, ridicat de senat in cinstea acestuia dupa victoria sa de la podul Milvius, impotriva lui Maxentiu. Evenimentul se intampla la inceputul secolului al Iv-lea al erei crestine. Patru dintre basoreliefurile de pe acest arc infatiseaza scene de lupta dintre daci si romani. Trecusera deja doua secole de la aceste lupte, dar ele, se pare, mai dainuiau in memoria romanilor. Se considera ca aceste basoreliefuri faceau parte, initial, dintr-un monument al lui Traian, apoi au fost refolosite la monumentul lui Constantin. Capul lui Traian din aceste scene a fost inlocuit cu cel al lui Constantin, dar dacii nu au putut fi inlocuiti.
 Dar, fapt si mai tulburator, pe cele opt coloane corintice cu care este ornat arcul, patru pe o parte si patru pe cealalta parte, se afla opt statui colosale de daci. Aceste statui impresionante strajuiesc arcul la o inaltime de aproape 25 de metri. Patru dintre ele reprezinta nobili daci, iar celelalte patru, oameni de rand, fara caciuli. Cu totii au o atitudine demna, au capetele usor aplecate si mainile impreunate. Au barbi falnice, pletele le flutura liber sau se scurg de sub caciuli. Mantiile, ornate cu franjuri pe margini, sunt prinse pe un umar si le ajung pana la calcaie. Pantalonii sunt stransi la glezne, in picioare au opinci.
Un mister istoric: Dacii Din Roma Arcul lui Constantin cu cele opt statui colosale de daci, asezate deasupra coloanelor.
Privind in sus, catre ei, ai impresia ca se uita la tine cu blandete si intelegere, dar in acelasi timp, scruteaza zarea, pana dincolo de mari si tari, in Dacia lor. Statuile provin, cu siguranta, tot din Forul lui Traian. Fie impodobeau arcul lui Traian, fie alte monumente din acest for. Dar ce cauta niste statui de daci, pe un monument ridicat la doua secole dupa epoca lui Traian? Reprezentau oare dacii modelul de dusman greu de infrant, devenit un simbol, un stereotip? Sau figurile pline de demnitate si intelepciune ale celor opt daci glorificau, din contra, maretia imparatului triumfator? Indiferent de raspuns, dacii din Roma par invingatori, nu invinsi.
Intoarcerea dacilor 
 Alte statui, capete si busturi de daci se gaseau odinioara in Roma, in muzeele Torlonia, Lateran, Capitolin, sau chiar in atelierele unor sculptori, precum Canova si Tadolini sau Monteverde, iar lista nu se opreste aici. Din pacate, colectiile au fost mutate de colo-colo, au fost vandute, descompuse, reintregite, iar urma dacilor a fost pierduta adesea. Dar Roma nu este singura care ascunde astfel de comori. La Florenta se afla cateva statui minunate de daci, din porfir, alte statui se gasesc la Napoli. In afara Italiei, ii gasim in multe muzee si colectii private: la Oxford, Berlin, la Paris (Luvru), Madrid, la Praga, la Toulouse, Bruxelles, la Sankt Petersburg (Ermitaj), la Copenhaga, Smyrna, Atena, la New York, in Israel etc. Cel mai recent cap de dac a fost descoperit in 1999, in Forul lui Traian, si a fost expus, de curand, pentru scurta vreme, la Muzeul National de Istorie a Romaniei din Bucuresti.
Leonard Velcescu un cercetator pasionat al istoriei
Leonard Velcescu s-a stabilit in Franta de mai multa vreme. Teza lui de doctorat in istoria artelor, sustinuta in anul 2000 la Sorbona, are ca subiect tocmai aceste reprezentari de daci. Un tanar modest si o lucrare de mare valoare, care nu doar inventariaza busturi, capete si statui, ci patrunde in adancul unor intelesuri care nu au mai fost accesibile nimanui inaintea sa. Raspunsurile pe care ni le-a dat la cele cateva intrebari pe care i le-am adresat ne-au convins de importanta cu totul exceptionala, nebanuita, a acestui subiect. Fie ca eforturile sale sa-i fie rasplatite, macar cu bucuria si mandria pe care le vor simti cei care, datorita lui, vor afla, poate pentru prima data, despre acesti daci vitregiti de soarta si despre insemnatatea lor imensa in istorie.

"Statuile au fost sculptate dupa modele reale.
Multi prizonieri daci au fost adusi la Roma"
- Lucrarile de specialitate ne indicau un numar mic de statui de daci. Dumneavoastra ati gasit peste o suta. Cum ati dat de urma lor si de unde provin?
- Am inceput cu ani in urma aceasta cercetare a imaginilor de daci in sculptura, cautand prin salile muzeelor si prin rezervele lor. Multe lucruri importante stau prin rezerve, uitate si abandonate. De altele am aflat datorita mentiunilor mai vechi, din literatura de specialitate. Aceste sculpturi de daci, pastrate acum in muzee si colectii particulare, au fost gasite in mare parte in Forul lui Traian si au fost facute de artistii antici romani (oficiali, de la "curte") in perioada lui Traian. Exista insa si statui de daci facute intr-o perioada mai tarzie, posterioara lui Traian (de exemplu, in timpul lui Hadrian), care au cu totul alta origine si o alta istorie. Este foarte important de retinut ca, din punct de vedere iconografic, in timpul lui Traian, arta romana se afla la apogeul ei, iar calitatea sculpturilor de daci, din punct de vedere portretistic, este remarcabila. Nicidecum nu au fost lucrate ca o imagine stereotipa, adica toate la fel, cum se reprezentau de pilda divinitatile, ci au fost sculptate dupa modele reale (prizonierii daci au fost dusi in numar mare la Roma), intr-un stil realist roman, caracteristic pentru aceasta perioada. Detaliile sunt minutios realizate si naturaliste, reprezentand fizionomia detaliata a fiecarui personaj: atitudine demna, privire agera, de neinvins, calma la exterior, relativ agitata la interior, gata sa treaca la actiune, la momentul potrivit. Cand ma refer la sculpturile de daci redate in teza mea, vorbesc, bineinteles, de statui, statui acefale (fara cap), busturi, capete, multe fragmente (brate, maini, picioare, incaltaminte - opinci de tipul celor ce se poarta astazi in Mehedinti - Izverna etc.). Mai am in studiu o serie de imagini de "barbari" (daci) care nu sunt inca incluse in catalogul cartii, inca nu le-am studiat complet: unele sunt antice, altele au fost facute intr-o perioada mai recenta, intr-un stil de amator, provincial, rustic etc.
- Toate statuile provin din Forul lui Traian? Care era rostul lor? Unde erau asezate in antichitate?
- Aceste statui de daci au fost facute de romani in perioada lui Traian, pentru Forul de la Roma. Conform reconstituirilor Forului lui Traian facute de italieni si, ceva mai recent, de americani, cred ca au fost la origine in jur de o suta de statui de daci. In curtea principala a forului, aceste statui se aflau la inaltime, deasupra porticurilor (galeriilor) care inconjurau piata principala a acestui for, cam in dreptul fiecarei coloane care sustinea porticul. Acestor statui din marmura trebuie sa li se adauge si statuile din porfir rosu-visiniu care au facut parte din faimosul portic din porfir al forului. Nu se poate sti exact cate statui de daci au facut parte din acest portic, mentionat de mai multe ori in antichitate. De altfel, asa s-a aflat de existenta lui, din scrieri, caci deocamdata arheologii nu au gasit nimic si nu au reusit sa-l localizeze in complexul forului. De ce nu s-a mai gasit nici o urma? Pentru ca toate complexurile monumentale din Roma au fost "jefuite", materialele au fost descompletate, luate si reutilizate la constructii, mai ales in timpul Renasterii. Si cum Forurile Imperiale erau garnisite cu diferite marmuri colorate de toate tipurile si nuantele, asa se poate explica de ce acest portic a disparut complet: era construit din porfir rosu, material de constructie deosebit de cautat in Renastere si Baroc. Si acest portic din porfir se pare ca a existat cu adevarat, caci au fost gasite 5 statui de daci din porfir rosu-visiniu. Doua se afla la Luvru, trei la Florenta, iar cateva fragmente in rezervele Forului lui Traian.
STATUI DACI-IN GRADINA BORGHESE - ROMA
"Dacii au mainile impreunate, nu legate, asa cum procedau romanii cu prizonierii barbari"
- Se considera ca toate aceste reprezentari sunt ale unor daci prizonieri. Exista si statui de daci liberi, in alte posturi decat cea de prizonier?
- Toata literatura de specialitate considera ca este vorba de reprezentari de daci "prizonieri", insa eu nu sunt de acord cu aceasta interpretare. Este mult de spus, dar incerc sa rezum in cateva cuvinte. Daca observam cu atentie aceste statui, se poate remarca faptul ca personajele sunt intr-o pozitie demna, normala, linistita, de repaus, si nicidecum intr-o pozitie agitata, furioasa, umilitoare. Aceasta pozitie cu mainile impreunate (nu legate!) se poate vedea si azi la taranii nostri. Cand ceream voie sa fotografiez in Romania, la sate, tarani in costumul popular, mi se raspundea "asteptati, va rog", isi dregeau putin hainele de pe ei, le scuturau putin cu mana si - aici devine interesant - impreunau mainile in fata, la nivelul pantecului, deci luau exact aceeasi pozitie pe care o au statuile de daci. Un alt indiciu este acela ca romanii, pentru a face prizonier un "barbar", il legau cu mainile la spate, pentru a-i reduce mobilitatea mainilor, cu catuse (foarte asemanatoare cu cele din zilele noastre), cu lanturi. Insa in cazul dacilor, nici vorba de asa ceva. Prin urmare, pot sa spun ca nu am intalnit la nici una din sculpturile de daci din Forul lui Traian aceasta imagine (reala) de prizonier, descrisa mai sus.
- Daca nu este vorba de niste prizonieri de razboi, care era totusi rostul lor intr-un for care celebra tocmai infrangerea dacilor?
- Este foarte mult de discutat in jurul acestui subiect, care are numeroase ramificatii si paranteze. Pot sa va spun ca aceste sculpturi ocupau un loc foarte important din punct de vedere iconografic, fiind ca o imagine a "barbarilor" in inima lumii romane, adica la Roma. De ce romanii (mai precis Traian) au decis sa-i reprezinte pe daci, popor considerat "barbar", in centrul de elita al lumii romane? De ce nu au fost reprezentate personalitatile romane, cum ar fi fost mult mai logic? Este un Mare, Mare Mister. Nu trebuie sa uitam ca acest for a fost construit pentru a-l glorifica pe imparatul Traian. Dar, in urma constatarilor arheologice, putem adauga ca, in acelasi timp, acest loc de o mare importanta pentru romani a fost dedicat in mare parte si glorificarii dacilor. Invinsii au fost glorificati si omagiati de invingatori. Acest lucru consider ca este de o mare importanta si poate fi considerat total iesit din comun. Adica, romanii au adus, au implantat, de buna voie, imaginea dacilor, un popor invins, imaginea lumii "barbare", in locul cel mai de pret al lor, Forul.
- Exista, intre aceste chipuri, vreunul despre care sa se poata spune cu destula certitudine ca este al regelui Decebal?
- Sa nu uitam, domeniul artei nu este o stiinta exacta, aici putem vorbi de ipoteze plauzibile, de idei mai mult sau mai putin sustinute, dovedite, analizate etc. Da, este foarte posibil sa existe si un portet al lui Decebal. Am intalnit printre aceste sculpturi de daci mai multe (trei), care se aseamana foarte mult intre ele si care par a reprezenta acelasi personaj. In mod logic, ne punem intrebarea urmatoare: de ce oare romanii si-au dat silinta de a reprezenta acelasi chip de dac de mai multe ori ? Este foarte posibil ca acest dac sa fie un anume dac, o personalitate, regele dacilor, insusi Decebal. Iar aceste ipoteze devin si mai sustinute, daca comparam aceste capete (unul de la Vatican si doua de la Florenta - Gradina Boboli si Muzeul Domului) cu imaginile lui Decebal de pe Columna lui Traian: avem marea surpriza de a constata ca asemanarile sunt foarte mari. Un al patrulea cap de dac, pastrat in Rusia, la Ermitaj, prezinta mari asemanari cu celelalte trei. Dar ceea ce m-a intrigat putin - si din acest motiv am ezitat sa-l tratez laolalta cu celelalte trei - este faptul ca personajul, desi seamana mult cu celelalte, pare sa fie mai in varsta. Este posibil sa faca parte din familia lui Decebal? De ce nu? Textele antice chiar pomenesc de un frate al lui Decebal, pe nume Diegis. E drept, nu este decat o ipoteza. Mai mentionez ca in Forul lui Traian si in alte muzee (la New York, de exemplu) am gasit si copii "barbari". Am discutat cu conservatorii de la Forul lui Traian si de la Vatican, si acestia au fost de acord ca aceste reprezentari de copii, gasite in Forul lui Traian, sunt copii "barbari" (si nicidecum copii de romani), iar imbracamintea ce se identifica pe aceste fragmente si tipurile figurilor lor pledeaza pentru iconografia dacica. Deci, copii daci.
STATUI DACI -MUZEUL LOUVRE-PARIS
Mai rea decat moartea: uitarea
Un mister istoric: Dacii Din Roma - Galeria Braccio Nuovo, dominata de daci
Au auzit istoricii nostri de Leonard Velcescu si de nepretuita sa lucrare? Au auzit ei de aceste minunate statui, martore ale identitatii noastre? A incercat Ministerul Culturii sa le inventarieze, sa imprumute macar o parte din ele si sa organizeze o expozitie in Romania? Sau cel putin sa finanteze efectuarea unor duplicate, pentru a-i aduce acasa pe acesti daci ramasi pe meleaguri straine, de doua mii de ani? Sau a incercat sa fotografieze toate aceste reprezentari risipite in intreaga lume si sa alcatuiasca un album?

Aceste chipuri de daci ne privesc, peste mari si tari si peste secole departare. Ei nu sunt prizonieri: nu exista nici macar o singura statuie de dac cu mainile in lanturi. Ochii lor ascund o enigma, expresia lor este aceea a unor intelepti. De ce au vrut romanii sa ii aiba, in mijlocul Romei si in mijlocul imperiului lor, pe acesti enigmatici initiati, cu privirea lor senina, dar de nedescifrat? De ce i-au adus in for si le-au inchinat o grandioasa columna, celebrandu-le moartea si sacrificiul? Nu Traian si neamul sau de cuceritori ai lumii sunt cei ce i-au scos pe daci din istorie. Dimpotriva! Lor trebuie sa le fim recunoscatori pentru ca i-au facut nemuritori, prin trupul marmurei. Noi suntem cei ce vrem sa-i dam afara pe daci din tara lor, prin nepasarea noastra.
Sursa: Zborul spre... Acasa
Sigiliul Senatului US.
Care ar fi legatura? Poate DA, poate NU.
Admin
Remember ... click aici:

51 de comentarii:

  1. Superb articolul, felicitari autorului si blogerului. Sunt multe lucruri pe care nu le stim despre noi, dar le stiu altii. Si tac . Ce cauta cusma daca pe sigiliul departamentului de stat american ? Ce reprezinta ? Nu are nici o legatura cu istoria , traditia, cultura americana . Nu face trimitere la nimic din tot ce are America. Si atunci? Ce simbolizeaza cusma noastra pentru altii ? Ce legatura are , cu cine ? Nu cumva , ca si semnele de pe bancnota americana, care fac trimitere la masonerie si stiintele oculte , cusma reprezinta un semn al unei intelepciuni milenare, o lagatura cu inteleptii primordiali ?

    RăspundețiȘtergere
  2. Erata
    Sory, sigiliul senatului, nu al departamentului de stat .

    RăspundețiȘtergere
  3. Ca de obicei,foarte interesant s acest articol!

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce-am fost şi ce-am ajuns...da...era în fiinţa dacilor ceea ce suntem acum! Păcat...parcă peste aceste locuri n-ar fi trecut veacurile şi timpurile...încă odată păcat...

    RăspundețiȘtergere
  5. Cu privire la boneta reprezentată pe sigiliul Senatului USA, eu cred mai degrabă că este vorba de boneta frigiană şi nu de cea dacă purtată de nobilii pileati. În sprijinul celor de mai sus redau un citat din Wikipedia:
    "Boneta frigiană este un acoperământ de cap de origine anatoliană, un fel de căciuliţă de lână cu vârful îndoit înainte, purtat în antichitate de sclavii eliberaţi (liberţii) din Roma antică.
    Însuşi Paris, fiul lui Priam, este considerat frigian şi reprezentat purtând boneta frigiană, purtată şi de zeul Mithra.
    Boneta frigiană de culoare roşie, a fost adoptată şi de revoluţionarii francezi, care au făcut Revoluţia franceză din 1789, ca simbol al luptei pentru libertate. Aceasta s-a răspândit ulterior peste tot acolo unde au ajuns armatele Franţei.În prezent, Marianne purtând boneta frigiană a devenit un simbol al Republicii Franceze.
    Boneta frigiană a fost folosită ca simbol republican în statele Americii Latine, eliberate de sub dominaţia Spaniei.
    Boneta frigiană figurează pe sigiliul Senatului Statelor Unite ale Americii."

    Bine se poate specula pe înrudirea dintre traci/daci şi frigieni...

    RăspundețiȘtergere
  6. Daca insistam, putem merge mai departe!
    Incet, incet, vom descoperi adevaruri ingropate cu stiinta sau interes major. Boneta frigiana, corect PKM, inseamna un simbol al libertatii, adoptat de .... SCLAVII care isi doreau LIBERTATEA! Nobilii pileatii si sacerdotii dacilor, erau oameni liberi, clasa de sus, initiatii. Absolut diferita situatia! Hmmm ....
    Simbolistica aceasta ... ne poate spune multe, incifrand "la vedere" mesaje ancestrale! Problema este sa le vedem, dar mai ales sa le intelegem corect!

    RăspundețiȘtergere
  7. Si inca ceva!
    Pierdem vremea cu orice nimicuri....
    Vorbim discutii ... pana ne doare ... burta ....
    Dar ... pentru MARILE PROBLEME, nu avem timp!
    Ne doare ... capul!

    RăspundețiȘtergere
  8. Da PKM, Caciula dacica sau boneta frigiana, sunt nu numai asemenatoare dar se pare ca au origini comune si da , reprezinta o stare la care ravneau cei din antichitate.Initial, a reprezentat o pozitie a unui om intr-adevar liber, sub toate aspectele, social si material, un om cu stare , care isi putea permite sa aibe opinie si sa fie ascultat. Apoi,dupa ce o parte din cei ce ii cunosteau semnificatia din strabuni a inceput sa fie folosita de toti cei care pieryandu-si strea in urma razboaielor, reuseau sa isi recucereasca libertatea.
    Si astfel s-a transmis ideea ca cei ce o purtau erau luptatorii pentru libertate si drepturi. Asa a ajuns sa ii fie folosita ca simbol al eliberarii si luptei pentru eliberare, in amintirea vremurilor cand cei ce o purtau erau considerati oameni liberi si instariti.

    RăspundețiȘtergere
  9. Mergem mai departe.
    Paris, Troia . Troienii nu erau frigieni. Troienii erau considerati un popor foarte puternic, liber, sprijinit de zei, (asa cum erau ei perceputi atunci, si nu de orice zei, ci de Zeul cel mare. Troienii erau un popor care nu putea fi cucerit de nimeni, puterea ei statea in oameni, nu in ziduri dar legenda spune ca zidurile ei, nu puteau fi daramate de nimeni, decat de ei insisi, sau cu alte cuvinte, troienii nu puteau fi invinsi decat de ei insisi. Trec peste faptul ca nu se stie nici la ora asta unde a fost Troia, trec peste faptul ca exista o ipoteza -cu aceleasi sanse de sustinere ca oricare alta- care spune ca Troia s-ar fi aflat pe tarmul Marii Negre, si ca ar fi posibil ca Insula Serpilor sa fie o ramasita a fostei cetati, sprijinita de unele urme erheologice descoperite pr fundul Marii Negre care reprezinta ziduri construite de om.
    Trec peste toate astea si ma opresc la blestemul acestei tari care nu a fost cucerita sau pierduta niciodata decat prin tradare, adica cucerita numai prin aportul propriilor locuitori. Un astfel de blestem ,o astfel de soarta, stabilita de un Zeu divin, devine o lege ce nu poate fi incalcata si se perpetueaza atata timp cat populatia respectiva va avea reprezentanti pe pamant.Troia,orasul protejat de Zei, Romania, Gradina Maicii Domnului, ambele unice prin destin si soarta. Eneea, a plecat din Troia pentru a intemeia o noua cetate, prin urmasii sai Romulus si Remulus, doi frati, crescuti de o lupoaica, intamplator semnul sacru al dacilor fratele si ajutorul lor.Legende , coincidente , mituri. Nu este oare ciudat ca si despre Troia , ca si despre Dacia antica au disparut toate cartile si surseele care mentionau depre una unde se afla , iar despre cealalta care ii sunt radacinile. O alta coincidenta?Din toata istoriografia RomanA, din toate scrierile tuturor istoricilor antici, lipsesc EXACT CARTILE REFERITOARE LA DACIA. Nu se gasesc nicaieri scrieri referitoare la originea Dacilor, sau tracilor, asa cum nu se gaseste nicaieri nici o referire scrisa cu privire la locul unde s-ar fi gasit Troia, orasul ocrotit de DumneZeu. Sunt subiectiv ? Fara indoiala . Dar nu poate sa spuna nimeni ca nu am dreptate , asa cum nu pot dovedi nici eu ca e asa . Dar coincidentele si unele date duc la aceasta concluzie.

    RăspundețiȘtergere
  10. Se mai pune o intrebare, pe langa cea legata de faptul ca statuile dacilor nu ii reprezentau cu mainile legate si nici cu priviri umile sau cu capul plecat asa cum se uzita pentru reprezentarea unor prizonieri, invinsi, supusi.
    Intrebarea este : de ce erau reprezentati dacii unii cu capul dezvelit si altii cu caciuli ? Daca acele caciuli nu ar fi avut un simbol deosebit, daca nu ar fi reprezentat cu adevart o stare de spirit, un rang, o stare, nu ar fi fost prezente in arta. Dar chiar si procentajul intre cei cu caciuli si cei fara poate spune ceva .

    RăspundețiȘtergere
  11. Nobili daci-pileatii si sacerdotii, purtau acest insemn; ceilalti, nu! La Roma, au fost dusi ca prizonieri si unii si altii! Nobili si saraci. Interesant, chiar inexplicabil, enigmatic pot spune, faptul ca romanii, le-au acordat RESPECT in egala masura tuturor! Au devenit prin aceste sculpturi multe ciclopice, asa cum se credeau si in viata de zi cu zi: NEMURITORI.

    RăspundețiȘtergere
  12. Boneta frigiana, dincolo de culoarea rosie, (apropo, este si insemnul stangii revolutionare), mai prezinta o particularitate: are motul indreptat spre stanga, dupa cum se observa. Boneta dacica, de culoare alba, il are orientat drept-inainte!

    RăspundețiȘtergere
  13. Ce este iarasi curios si interesant este ca si unii din asa zisii sfinxi din romania , daca nu ma insel chiar si una din babe , are pe cap cusma cu motul indreptat in fata , .

    RăspundețiȘtergere
  14. Interesant punct de vedere. Poate Traian a capatat un respect deosebit pentru daci in urma razboaielor purtate cu ei. S-au poate le era recunoscuta adevarata valoare :). Este greu de spus. Cert este ca dacii au fost pusi la loc de cinste in forumul lui Traian si mai tarziu Constantin a procedat acelasi lucru pe arcul lui de triumf. Si asta ar trebui numai sa ne bucure.

    RăspundețiȘtergere
  15. Cristiana a scris:
    "Buna, Vasile, stiu bine subiectul, caci intr-unul din anii anteriori un congres intreg de dacologie a fost dedicat lui Regalianus (de fapt se pare ca se numea Regilianus) si celor care au luptat inauntrul Romei pentru redarea libertatii Daciei. Se stiau multe lucruri legate de cunoasterea si puterea dacilor - vom discuta mult pe aceasta tema. Ni se ascunde cu buna stiinta mare parte din dedesubturile istoriei tuturor popoarelor, din varii motive... Dar principalul motiv a fost intotdeauna puterea omului, faţă de care s-a manifestat interesul conducatorilor de a pastra popoarele lipsite de cunoasterea puterii omenesti native, pe care au pedepsit-o crâncen si au ridicat oamenii contra semenilor lor milenii intregi.... Dar tocmai aceasta putere triumfa acum: puterea de a iubi, de a depasi limitele, de a vedea dincolo de vazutele şi de nevăzutele de până acum... omul vrea sa stie, sa cunoasca, sa cerceteze, sa strângă universul în braţe... nicidecum să le faca lor rost de adrenalina...."

    Pentru a vedea seria de comentarii, urmează link-ul de mai jos:
    http://www.facebook.com/n/?photo.php&fbid=1796691767941&set=a.1794684277755.2102207.1559151738&mid=3f77f1aG5af3645cd064G3a4ef9G10&bcode=zho5pL0V&n_m=vburcu2005%40yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  16. Urme ale civilizatiei dacice sunt prezente pe intreg teritoriul tarii noastre.Datorita stradaniei arheologiei romanesti si uimitoarelor descoperiri facute de arheologii romani,o lume necunoscuta s-a ivit din adancurile unde scurgerea secolelor o ingropase.Pe platourile inalte din Carpatii Meridionali se pot admira ruinele cetatilor dacice de la Costesti Blidaru,Piatra Rosie,Capalna,Banita,Tilisca sau sanctuarele enigmatice de la Gradistea Muncelului.Dar nu numai in Carpatii Meridionali exista vestigii ale vechii culturii a daco-getilor:in valea manoasa a Argesului se pot admira resturile asezarii de la Popesti sau ruinele de la Poiana aflata pe cursul inferior al Siretului.Peste tot exista o mica urma lasata de stramosii nostri,trebuie doar sa le gasim.
    Desi au reprezentat o civilizatie importanta care a lasat in urma sa o cultura,dar si multe semne de intrebare,din cauza neputintei istoricilor de a le scrie istoria adevarata si corecta,in lipsa unor izvoare scrise mai consistente,izvoare de care alte popoare au beneficiat din belsug,datorita descoperirii unei culturi scrise profund ancorata in viata sociala a respectivelor popoare.
    Tocmai de aceea multe sunt legendele care insotesc istoria,cultura si civilizatia daco-getilor.

    RăspundețiȘtergere
  17. KOGAIONON
    Astfel,apare in primul rand Kogaionon,sau Cogaion,acel misterios munte sacru al daco-getilor,despre care amintesc mai multi scriitori antici.
    “Muntele care se ascunde privirilor" nu se vrea o formulare metaforicã, ci o realitate a cãrei acceptare si întelegere îl ancoreazã într-un spatiu geografic determinat în contextul unor legi fizice.
    Marele geograf grec Strabo este primul care ne aminteste de muntele sfant al getilor,pe care il si numeste "Kogaeonon",mentionand ca se afla langa o apa vijelioasa,unde avea sihastria si marele preot Deceneu,cel care continua vechile functii ale lui Zamolxe.
    Din pacate,atat despre Kogaionon-care in limba greca se zice ca inseamna "carapace" sau "scoica"-cat si despre personajele sfinte care sunt legate de acel munte pot fi facute doar determinari in timp,iar asta deoarece asupra situarii lui,ca spatiu,inca mai exista multe controverse. Majoritatea istoricilor, urmând pe Constantin si Hadrian Daicoviciu, sustin ideea cã muntele "Kogaionon" al dacilor este Dealul Muncelului ( Dealul Grãdistei), din Muntii Orãstiei, cu complexul sãu de sanctuare.acolo unde se aflase pe vremuri capitala vechiului regat al dacilor.Istorici de seamã ca C.C. Giurescu si Dinu C. Giurescu par a admite cã Cogheonul ar fi actualul munte Gugu, bazat, în principal, pe existenta unei pesteri situatã aproape de vârf, adusã în atentie de naturalistul Alexandru Borza în anul 1942, dar si pe o similitudine de fonetism: Cogheon, Coghen,Gugu, atât pentru munte, cât si pentru apa care curge în preajma lui (amintitã de Strabon) Conform vechilor traditii, o însusire a muntelui sacru trebuia sã fie aceea de a se ascunde privirilor, dar nu într-o banalã ceatã, care ar exclude ideea de supranatural. Or, un asemenea fenomen, real, a fost descris: "...acest cel mai înalt pisc al masivului Godeanu uneori se ascunde. Dacã vii din Retezat spre apus si e senin si soarele strãluceste în sens avantajos, Gugu poate fi învãluit în ceatã, sau cine stie cum si în ce, fiindcã pentru vedere apar numai cerul si orizontul, ca si cum muntele ar fi strãveziu. Nu se întâmplã totdeauna aceasta, poate destul de rar, dar uneori muntele Gugu se ascunde." (Victor Kernbach-"Muntele ascuns al lui Zamolxis", România pitoreascã nr.7/1972).
    Concomitent,unii specialisti propun Muntii Bucegi ca fiind cel mai credibil amplasament al respectivului ansamblu:munte-pestera-rau;dupa cum sunt foarte multi altii care sustin ca pregnanta strabunelor datini care s-au pastrat pana in prezent pe Ceahlau,ar marturisi de la sine intru favoarea justificarii respectivei corelari perfecte dintre vechile traditii referitoare la acest "munte sfant" si comportamentele specifice intalnite la localnici-oamenii muntelui-realitati ramase sub forma relictuala pana astazi in acest impozant masiv.

    RăspundețiȘtergere
  18. Popor crescut sub protectia Dragonului si a Lupului, simboluri ale libertatii, popor plamadit din durere si vegheat de Pasarea Phoenix, pasarea renasterii. Uitati-va in jurul vostru. Ce mai vedeti acum? Unde sunt Lupii si Dragonii de demult? Ce a mai ramas din poporul asta? Ce ne-a mai ramas in afara de speranta, singura care renaste de la an la an si ne ajuta sa trecem peste timp mosteniri spirituale pe care nu le are nici un alt popor din lume.

    Dar astazi nu vom vorbi despre nimic din toate astea. In numarul acesta vom discuta despre tunelele de sub munti… In anul 105 armatele romane conduse chiar de imparat, patrundeau in teritoriul dacilor, ocupind cetate dupa cetate. Era al doilea razboi si Traian era decis ca de data asta sa supuna definitiv Dacia. Din aceste considerente nu se grabea, preferind sa construiasca de fiecare data pe unde trecea cetati si castre care sa asigure spatele armatei sale.

    La un moment dat, intre romani si Sarmizegetusa nu mai era nici o cetate. Cu toate astea, in munti, pe loc deschis, la intilnirea a doua piriuri, s-a dat o lupta pe viata si pe moarte intre cele doua osti. Era sfarsitul toamnei. Dacii erau condusi personal de Decebal, iar romanii de unul dintre generalii lui Traian, cel care, dupa cucerirea Daciei, urma sa devina pramul guvernator al noii provincii romane. Lupta a fost ingrozitoare si a durat toata ziua. Spre seara, balanta incepuse sa inclise spre romani, din cauza numarului mare de luptatori de profesie pe care ii aveau.

    La un moment dat, marele preot dac, Vezina, a fost vazut cazind in lupta. Atunci dacii au inceput sa sovaie, vazind in asta un semn din partea marelui lor zeu, Zamolxis. Ca sa nu piarda de tot lupta, Decebal a dat ordin de retragere si… armatele dacilor au disparut in cateva minute ca inghitite de pamant. degeba au trimis romanii trupe in urmarirea fugarilor. Acestea se intorceau toate cu acelasi raspuns: in fata lor nu exista nici un fel de dusman…

    A urmat o pauza de cateza zile, pauza care a fost cat pe ce sa salveze soarta regatului dac. Pentru ca, profitind de ea, Decebal a realizat o lovitura care a ramas in analele razboaielor: a incercat sa mute centrul operatiunilor la sud de Dunare, pe teritoriu roman. La vremea respectiva nimeni nu a putut intelege cum, in conditiile unei ierni cumplite, cum a fost cea din 105, Decebal a ajuns, intr-un interval de timp extrem de scurt – mai putin de 2 zile – sa strabata muntii Daciei, ajungind la locul de intalnire cu aliatii sai si trecand Dunarea ca sa atace castrele romane de pe teritoriul actual al Bulgariei. Din pacate, in urma unor tradari din rindul nobililor daci, Traian a aflat secretul miscarilor rapide de trupe: Decebal s-a folosit de tunelurile subterane care traversau muntii dintr-o parte in cealalta.

    Dupa batalia de la Adamclisi cand fiecare dintre aliatii infranti ai dacilor se retrageau spre locurile lor de bastina, dacii condusi de Decebal au cazut in cateva ambuscade organizate de romanii care ii asteptau in tunelurile de trecere. Neasteptindu-se la asa ceva, mare parte din trupele repliate au fost nimicate, putini fiind dacii care au ajuns din nou la Sarmizegetusa. Dupa acest atac, Traian a ordonat astuparea tunelelor pe care le descoperise. Cu toate astea, multe au ramas necunoscute de cotropitorul roman, fiind folosite mai tirziu de domnitorii romani. Asa au fost trecerile subterane din zona Bucegilor.

    RăspundețiȘtergere
  19. Cei mai populari munti ai Romaniei sunt strabatuti de la un capat la altul de treceri subterane, putini fiind cei care cunosc existenta acestora. Despre existenta tunelurilor aveau cunostinta numai sacerdotii daci si unii nobili, acestia din urma cunoscand doar anumite treceri strategige si nu pe toate. Ducand mai departe mostenirea spirituala a inaintasilor lor, preotii daci au transmis novicilor secretele trecerilor de sub pamant, secrete preluate de preotii crestini, paznici ai comorilor spirituale si nu numai, ale acestui popor si retransmise mai departe doar calugarilor virtuosi. Pentru ca aici, in interiorul Bucegilor, exista o parte din secretul existential al nostru, al romanilor, ca popor.

    Pe vremea domnitorilor din dinastia Basarabilor si a celor de dupa ei, platoul Bucegilor era interzis oamenilor de rand. Acolo se antrenau ostile de elita ale domnitorului. Oare de ce, din toate locurile posibile din tara asta, domnitorii au ales ca loc de antrenament tocmai platoul Bucegilor? De ce nu un loc la cimpie, unde antrenamentul calare se putea desfasura in conditii mai bune? Simplu. Pentru ca, in vremuri de restriste, tezaurul roman era adapostit in tunelele din zona, iar “rosii” aveau ca sarcina prioritara, paza comorilor.

    Mai mult, legendele locale vorbesc si despre existenta unui tezaur deosebit. Un tezaur acumulat si pastrat in zona de-a lungul a zeci de generatii de conducatori. Se spune ca fiecare din acestia trebuia sa sporeasca tezaurul pe durata domniei lui si nu avea voie sa foloseasca niciodata odoarele de pret din tezaurul sfant. Cei care nu au tinut cont de asta au fost loviti de un blestem cumplit, ei si familiile lor fiind risipite in vint. Se spune ca acest blestem a lovit cele doua ramuri conducatoare din familia Basarabilor, respectiv ramura Draculestilor si cea a Danestilor, multi domnitori din aceste familii murind asasinati, ei si familiile lor, pentru incercarea de a folosi tezaurul tarii in scop personal.

    In ultimii ani, in zona Bucegilor s-au efectuat masurari energetice care au constatat existenta unor campuri de forta extraordinara si a unor treceri subterane care traverseaza muntii dintr-o parte in cealalta. Mai mult, aceleasi masuratori au aratat existenta a doua treceri subterane care merg din zona Bucegilor pana in apropiere de Pestera Ursilor din Carpatii Occidentali, acestea fiind intretaiate din cand in cand de diverse tunele mai mici sau mai lungi.

    Ceea ce este uimitor e altceva. Privite de sus (ipotetic) aceste tunele nu strabat muntii haotic ci sub forma unor linii care configureaza imaginea unui lup imens, avand gura deschisa, ca atunci cand se arunca asupra prazii. Capul lupului este in Muntii Apuseni iar coada coboara pana in apropiere de Pietrosita, judetul Dambovita. Intrebarea logica este daca aceste treceri subterane au fost facute de mina omului sau daca au fost doar descoperite si folosite de oameni? Este o intrebare la care, deocamdata nu are cine sa raspunda. Poate doar misticii, care au avut curajul sa afirme ca totul a fost construit de Zamolxis atunci cand Marele Zeu a decis sa apere acest pamant sfant si pe cei ce-l locuiesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Impresionant este fantastica legenda chiar i-mi place,...

      Ștergere
  20. RELIGIA DACO-GETILOR
    Daca pentru studiul arhitecturii arheologia a descoperit numeroase cetati si alte tipuri de locuinte, daca pentru studiul societatii exista arheologia si izvoarele vechi, daca pentru studiul evenimentelor istorice exista nenumarate izvoare istorice, pentru studiul religiei desi exista numeroase izvoare scrise, acestea suprind foarte putin din acest vast domeniu in plus foarte putini autori au fost in contact direct cu civilizatia geto-daca si inca mai putini au reus it sa inteleaga credintele stramosilor nostri. Cu toate acestea se poate face un tablou al religiei geto-dacilor. Cele mai importante aspecte ale acestui domeniu sunt zeitatile. Cele care se cunosc pana acum si cele mai importante sunt:

    BENDIS
    Reprezentarile vechi, descoperite in ultima vreme, doua cosite ori impartit in doua mari bucle ce-i incadreaza fata. Sa fie oare Zeita Bendis, cu cele doua cosite blonde lasate pe spate, precursoarea Ilenei Cosanzene din basmele de mai tarziu ale romanilor? In anumite situatii Zeita apare incadrata de doua animale sacre cervidee sau de un cerb si un sarpe. Marea Zeita Bendis era adorata de femeile trace, fiind Zeita Lunii, padurilor si... farmecelor. La Costesti a fost descoperit un cap al Zeitei iar la Sarmisegetuza sapaturile au scos la iveala un medalion de lut ars (10 cm. in diametru si 1,5 cm. in grosime), avand un bust al Zeitei cu tolba de sageti pe umar; de asemeni, la Piatra Rosie s-a descoperit bustul ei din bronz, inalt de 14,7 cm. si lat de 13 cm.

    CAVALERUL TRAC

    Tanar zeu al tracilor balcanici si danubieni, reprezentat calare, adesea in scene de vanatoare. Atributele si originea zeului sunt deocamdata obscure. Numit "Theos Heros"-stapan capetenie,mai apoi semizeu de origine muritoare iar in varinata romana, "Deus sanctus Heron", unele imagini ale calaretului trac sunt insotite de inscriptii unde numelui "Heron","Heros" ii urmeaza adesea diverse epitete: "Invictus"-Nebiruitul, "Aeternus"-Vesnicul, "Katahtonios"-Stapanul mortilor, "Ktistes"-intemeiet orul de neamuri. mai des "Vetespios". Iconografia romaneasca l-a pastrat in chipul Sf.Gheorghe.

    DERZELAS

    Zeu apartinand mitologiei daco-getice, avand un cult de origine autohtona. E considerat fie zeu al sanatatii, al energiei vitale (I.I.Russu) fie o divinitate subpamanteana (I.H.Crisan). Un templu al lui Derzelas s-a zidit la Histria in sec al III-lea ien.

    GEBELEIZIS

    Zeu geto-dacic al cerului innourat si pluvial, diriguitor al furtunii si al fulgerelor, in onoarea sau impotriva caruia dacii trageau cu arcurile (dupa unii spre a purifica fata zeului ceresc risipindu-i norii, dupa altii spre a-i reprosa norii excesivi, aducatori de grindina si de trasnete primejdioase pentru paduri, gospodarii, grane si pentru vita de vie). Aceasta practica e inregistrata si in alte zone geografice, tirul aglomerat de sageti si strigatele masive puteau creea curenti de aeri c e risipeau norii. Gebeleizis e amintit numai de Herodot care il citeaza imediat dupa Zamolxis ceea ce a dus la false presupuneri ca cei doi s-ar confunda. In iconografia romaneasca s-a pastrat ca Sf.Ilie.

    PREOTII DACI

    Sunt intalniti sub trei denumiri: kapnobatai, polistai si ktistai. Termenul de kapnobatai inseamna "cei care umbla prin nori". Aceasta denumire corespunde faptului ca preotii asceti traiau pe varfurile inalte mereu acoperite de nori si ceata. Polistai se traduce prin "intemeietorii de orase" ceea ce ar putea insemna ca aceasta casta preoteasca ar putea fi invatatori. In favoarea acestei ipoteze mai vine si faptul ca tribul din care provenea Iisus "invatatorul", esenienii erau comparati cu polistaii daci. Ktistaii, "intemeietorii de neam", ar putea fi casta preoteasca care practica medicina. Se mai cunoaste existenta unei caste preotesti carora li se predica curajul de mici si care participau activ la lupte, Vezina fiind un exemplu celebru de preot prezent pe campul de lupta.

    RăspundețiȘtergere
  21. ZAMOLXE
    Controversele asupra personalitatii lui Zamolxe au inceput sa apara odata cu mentionarea lui de catre Herodot si continua pana azi. Se presupune ca in jurul anului 1400i.e.n, acest dac pe nume Zamolxe a calatorit prin lume ajungand pana in Egipt ajungand sclav al lui Pitagora, desi Herodot este de parere ca Zamolxe a trait cu mult inainte de Pitagora. In peregrinarile sale, Zamolxe a acumulat multe invataturi in domeniul astronomiei, prevestirii, medicinii. Intors inapoi pe meleagurile natale, el a juns vicerege. Din aceasta pozitie a pus sa i se amenajeze o pestera pe muntele cunoscut mai tarziu sub denumirea de Kogaionon. El s-a retras aici in solitudine, arar primind pe rege si pe fruntasii daci. Pentru a da o lectie poporului care se pare ca nu il mai asculta, el a disparut timp de patru ani, iar cand a revenit, poporul care isi daduse de seama de pierderea suferita, l-a zeificat. Zamolxe a ajuns sa fie considerat zeul cerului senin si al soarelui, el controland locurile unde ajungeau dacii dupa moarte, si cu numele caruia soldatii plecau la lupta.

    RITUALURI

    Religia dacica mai cuprindea cateva ritualuri care ajuta la definirea ei si care merita mentionate:
    Herodot a descris poporul dac ca "cei mai viteji si mai drepti" traci. Curajul soldatilor in lupta era dat de nepasarea in fata mortii stiind ca vor ajunge in imparatia lui Zamolxe. Soldatii plecau in lupta strigand numele zeului si mureau zambind cu numele aceluiasi zeu pe buze.
    Un ritual tot pentru a stimula curajul soldatilor era sfintirea cu apa din Dunare. Se pare ca inainte de inceperea luptei fiecare soldat gusta apa din fluviu care era considerat sacru. Acest ritual este lapidar mentionat in izvoare,dar merita a fi studiat.
    Dupa disparitia fizica a lui Zamolxe, contactul cu acesta se mentinea printr-un ritual de sacrificiu care decurgea astfel: la fiecare patru ani un ales din cei mai viteji, mai frumosi si mai inteligenti daci era aruncat in sus, el caznd in sulitele tinute in aer de alti patru daci. Acestuia inainte de a muri primea rugamintile poporului pentru zeul lor. Daca solul murea, insemna ca zeul a primit doleantele. Daca insa mesagerul supravetuia, insemna ca zeul refuza solia si tanarul era apostrofat ca nu era demn de sarcina cu care fusese insarcinat. Acest ritual nu trebuie vazut ca unul barbar daca se are in vedere in primul rand ororile la care erau martori dacii in numeroasele razboaie pe care erau nevoiti sa le poarte, in al doilea rand ca era un ritual care se petrecea la intervale mari de timp si al treilea rand ca acest ritual a fost mentionat o singura data, deci nu trebuie luat ca o certitudine.
    O alta caracteristica a religiei stramosilor nostri, la fel de enigmatica ca si religia in sine sunt locurile erau amplasate intotdeauna pe inaltimi, pe terase artificial amenajate, cel mai adesea langa cetati si ce este interesant nu in interiorul fortificatiei ci in afara acestora, ele fiind aparate mai mult de relief decat artificial. Aceste amplasari ofereau intotdeauna un colt de liniste, necesar meditatiei sau poate tudiului, existand ipoteza ca aceste sanctuare erau folosite si ca scoala.

    RăspundețiȘtergere
  22. Sanctuarele de la Sarmizegetusa Regia
    Un alt mister ce planeaza asupra civilizatiei dacice este cel al sanctuarelor de la Sarmizegetusa Regia. Sanctuarele dacice de la Sarmizegetusa Regia indica predominarea unui cult solar sau urano - solar din sec.I i.H-sec. Id.H.
    Marile Piramide din Egipt,din Valea Regilor,au fost construite dupa forma constelatiei Orion,fiind interpretate ca o harta a cerului care calcula evenimentele ceresti.Despre sanctuarele dacice de la Sarmizegetusa Regia se crede ca ar fi avut o intrebuintare asemanatoare,fiind un mare calendar care reflecta cunostintele avansate de astronomie ale dacilor.
    Marele sanctuar circular are un diametru de 29,40metri.Cei 180 de stalpi ingusti de andezit reprezinta tot atatea zile,iar stalpii lati,numarul zilelor dintro luna.Felul in care erau dispusi stalpii arata ca lunile erau impartite in 5 perioade a cate 6 zile.
    Pe langa marele sanctuar exista un sanctuar circular mai mic si 5 sanctuare patrulatere, dintre care unul de dimensiuni impresionante.Spectaculos este asa numitul "Soare de andezit"-un disc central cu diametrul de circa 7metri, continuat de 10 raze, de forma trapezoidala, dar cu laturile exterioare cioplite in arc de cerc, fiecare lunga de 2,76metri..O raza lunga, indreptata spre nord, are unul din capete la marginea exterioara a altarului.
    O alta explicatie asupra semnificatiei sanctuarelor poate fi regasita in credinta dacilor in nemurirea sufletului,cele 7 sanctuare de la Sarmizegetusa in care era practicata: sanctu Regia fiind reprezentarea unor vami ceresti.In fiecare dintre cele 7 sanctuare se desfasurau ritualuri pentru ca sufletul celui initiat sa traiasca vesnic.Sufletul trebuia sa se desprinda de corp la fel cum o pasare se desprinde de pamant.Numai pasarea sufletului stia parolele si putea strabate toate vamile ceresti.Aceste ritualuri se mai pastreaza in prezent doar in satele Purcareti si Ciungul Mare,de la care,urcand,se poate ajunge la Sarmizegetusa Regia.

    RăspundețiȘtergere
  23. Ioan Glodariu (II): Zalmoxe nu a avut statui.
    Experienta traita acolo a fost coplesitoare si a determinat intreg cursul vietii celui care si-a legat destinul de sapaturile arheologice din zona cetatilor dacice. (Radu Constantinescu)

    Pentru a intelege mai bine ce impact a avut pentru mine contactul cu Sarmizegetusa Regia, cetatea sacra a dacilor, dar si cu celelalte constructii de la Blidaru, Costesti-Cetatuie, Luncani-Piatra Rosie, Fetele Albe etc., trebuie sa fac un scurt rezumat al cercetarilor intreprinse aici pana in acel moment. Primele sapaturi s-au realizat in secolul al XIX-lea, dar abordarile sistematice au inceput abia in 1924. In perioada interbelica, la Universitatea din Cluj, la indemnul si cu sprijinul lui Vasile Parvan, s-a format un grup de remarcabili filologi clasici si istorici antici. Printre ei ii amintesc pe D.M. Teodorescu si Constantin Daicoviciu, care vor lucra aici pana in 1944. Cercetarile se reiau in vara lui 1949 si sunt conduse pana in 1972 de Constantin Daicoviciu, apoi, pana in 1984, de Hadrian Daicoviciu, iar din 1985 si pana in prezent, de semnatarul acestor randuri.
    Marele sanctuar circular de la Sarmizegetusa a fost degajat integral in anii '50, confirmandu-se supozitia mai veche a lui D.M. Teodorescu potrivit careia monumentele respective reprezinta sanctuare si nu constructii profane (hambare) sau funerare. Sanctuarele erau un fel de biserici, cu deosebirea ca muritorii nu aveau voie sa intre in ele. Toata ceremonia religioasa se derula in fata lor. In interior aveau acces doar preotii, iar acesta era foarte complicat, cu multe ocolisuri si trepte, cu intrari false, ca un veritabil labirint, enigmatic pentru un neinitiat. Ce era inauntru nu stim. Oricum, nu am gasit nici un piedestal capabil sa suporte o statuie. Zalmoxe nu a avut statui.
    In 1950, a fost identificat sanctuarul mic circular si sanctuarul mare patrulater de andezit. In 1951, pe terasa a XI-a, in incinta sacra, s-a procedat la dezvelirea completa a marelui sanctuar circular. Din pacate, in acel moment nu s-a urmarit depistarea tuturor urmelor de stalpi de lemn din interiorul rotondei, arsi in Antichitate, ci s-a preferat calcularea numarului amintitelor urme pe baza observatiilor din sectiunile trasate in anii anteriori. Ca urmare, atunci s-a stabilit ca asa-numitul cerc interior era alcatuit din 68 de stalpi, iar constructia din absida - din 34. Aceste cifre aveau sa constituie punctul de plecare pentru niste calcule si teorii iluzorii ale unor pseudospecialisti. Acestia au jonglat cu adunari, inmultiri si impartiri, ajungand la concluzii spectaculos-hilare. Mai tarziu, in urma sapaturilor din 1980, am constatat ca, in realitate, numarul stalpilor din sanctuar (cercul interior) era de 84. Concluzia la care am ajuns este ca, la sanctuarele patrulatere, numarul de coloane trebuie neaparat sa fie un multiplu de sase. Altfel nu se poate. Peste tot unde am putut reconstitui forma initiala, am regasit acest multiplu de sase.
    Tot in 1951, pe terasa a VIII-a, s-a dezvelit partial marele atelier de faurarie, cel mai vast si mai bogat cunoscut in Dacia preromana, in cuprinsul caruia se aflau lupe (acele "paini" de fier de care am amintit) si zeci de unelte din fier, unele prevazute inclusiv cu adausurile de lemn indispensabile folosirii lor. In asezarea civila, s-a terminat de cercetat instalatia de captare a apei de la Tau, de unde s-a recuperat recipientul de brad, tuburi de conducta din teracota si bine cunoscutul filtru din plumb.
    - va continua -

    RăspundețiȘtergere
  24. Ioan Glodariu (II): Zalmoxe nu a avut statui.
    In 1952, mai intense au fost investigatiile la zidul Sarmizegetusei, precizandu-se principalele sale faze de constructie: prima ridicare, demantelarea partiala din 102 ca urmare a tratatului de pace dintre Traian si Decebal, refacerea zidului (intre 103 si 104), distrugerea sa dupa razboiul din 106 si, ultima faza, reconstruirea lui de catre romani. De altfel, in anii in care am sapat eu si chiar si acum, pe pante la Sarmizegetusa se pot vedea blocuri de piatra cazute din ziduri, deoarece, atunci cand romanii au parasit aceste locuri, la inceputul domniei lui Hadrian, au daramat zidurile inalte de cel putin 4 metri inaltime ale cetatilor dacice.
    Din descoperirile remarcabile ale anilor urmatori, retin dezvelirea, in 1954, a locuintei poligonale (21 de laturi) cu un inventar extrem de bogat si de variat: unelte si o lupa de fier, ceramica pictata cu motive florale si zoomorfe, cereale carbonizate, un flacon de sticla si fragmente din vasul cu celebra inscriptie Decebalus per Scorilo. Moneda de bronz de la Traian, fara titlul Dacicus Maximus, asigura datarea locuintei in ajunul si in timpul razboaielor daco-romane de la inceputul secolului al II-lea.
    - va continua -

    RăspundețiȘtergere
  25. Ioan Glodariu (II): Zalmoxe nu a avut statui.
    Din 1958, am fost participant direct la lucrarile din zona Cetatilor dacice din Muntii Orastiei. In fiecare an, aveam parte de o noua surpriza. Imi amintesc ca in 1959 s-a terminat cercetarea cisternei cetatii de la Blidaru, reperata inca din 1953. Sapaturile au scos la lumina o constructie dacica ridicata in buna tehnica... romana, cu respectarea preceptelor lui Vitruvius. Explicatia: dacii au adus pentru constructii mesteri din Roma antica. Cisterna era alimentata cu apa printr-o conducta ce pornea de la un izvor situat, ca de obicei, la o cota inferioara celei a fortificatiei. Una dintre aceste conducte a fost folosita de un localnic pana prin 1985, cand s-a infundat.
    Trebuie spus ca in Sarmizegetusa Regia dacii captasera apa a trei izvoare, doua in punctul Tau, al treilea in zona sacra, si o transportau prin conducte la locuintele din terasele inferioare. Deci si din acest punct de vedere avem de a face cu o civilizatie evoluata. Desigur, dupa cucerirea cetatii si largirea ei, romanii si-au construit aici terme.
    In anii care au urmat, am sapat mult la altarul de sacrificii, din andezit, de la Sarmizegetusa, cunoscut sub numele de Soarele de Andezit. El a fost decopertat in anii 1959 si 1960. Vreau sa relatez aici un lucru interesant: dacii aveau un instrumentar pentru masurarea timpului si puteau sa determine echinoctiile, ceea ce este rar pentru civilizatiile antice. Si iata cum: de la altarul de forma rotunda porneste o "sageata", un sir de blocuri de piatra, pe directia nord. Pe blocuri sunt cateva marcaje cu doua linii, un pic distantate. Ziua incepe acolo unde incepe "sageata" cu pricina si se termina la capatul pietrelor. Dacii au masurat trecerea timpului, ca si ceilalti din Antichitate, cu umbra unui bat pus pe altar; acel bat lasa umbra la amiaza exact pe "sageata" cu pricina. Desigur ca umbra cea mai scurta este la amiaza solstitiului de vara, iar cea mai lunga - la solstitiul de toamna. Lungimea sirului de blocuri de piatra se incadreaza exact in aceste dimensiuni. Acolo, pe un bloc, unde ar fi cazut umbra, este marcat locul echinoctiului, dar si alte doua semne care pot semnifica date religioase importante pentru ei. Culmea este ca la Sarmizegetusa, aflata intre dealuri, nu exista orizont liber. Adica nu poti sa vezi nordul din locul in care se afla altarul. In schimb, se putea "transla" virtual tot ansamblul in alta parte, unde era orizont liber. Si dacii au facut aceasta operatie.
    - va continua -

    RăspundețiȘtergere
  26. Ioan Glodariu (II): Zalmoxe nu a avut statui.
    Soarele de Andezit este si altar de sacrificiu. El a fost ridicat pe o fundatie din blocuri de calcar, careia i s-a suprapus o constructie circulara: un bloc de andezit rotund in centru, de la care pleaca 10 segmente de andezit, roca adusa de la Bejan, de langa Deva. Aproape de margine, "placa" circulara avea o bordura de marmura din blocuri mici taiate in forma de T, care constituia un alt cerc. Sub platforma de andezit trece, partial, un canal de drenaj. Pe o latura a acelui canal, se afla un fel de lighean de calcar, cu un cioc orientat spre canal, iar in segmentul de deasupra - un orificiu. Sus, pe platforma, se faceau sacrificiile. Sangele, sau lichidul de sacrificiu, se scurgea prin orificiu in canalul de drenaj. Interesant ca in zona sacra, la Sarmizegetusa sunt doua mari canale de drenaj. De unde concluzia ca asemenea ritualuri erau curente.
    Prin anii '80, ceea ce am lucrat cu atata grija si raspundere a intrat in mare pericol. Se anuntase vizita lui Ceausescu si sus, la cetati, se dorea o curatenie generala. S-a lucrat cu japca. Sanctuarul arata in acele momente ca o casa in constructie, pe care te pregatesti sa o varuiesti. Ceausescu nu a mai venit, iar eu am incercat in anii ce au urmat sa repar ce s-a mai putut repara si sa readuc Gradistea la stadiul anterior, asa cum o tineam minte.

    http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/ioan-glodariu-ii-zalmoxe-nu-a-avut-statui-3026696

    RăspundețiȘtergere
  27. Anonimului care vine pe acest Blog sa jigneasca alti vizitatori, comentatori: prietene, ai gresit adresa! Mergi in alta parte! E plin netul de bloguri, iar unele chiar agreeaza astfel de discutii! Te rog, sa punem punct aici! P.S.: Da, ti-am sters doua comentarii. Nu aveau legatura cu subiectul postat! Vizau un alt vizitator/comentator! Admin

    RăspundețiȘtergere
  28. Păcat. D-le admin nu fi atât de patimas. Nici dumneata nici eu nu suntem detinatorii adevarului absolut. Nu prin aceasta metoda vei putea sa convingi (sau poate nu) asupra unor ipoteze privind etnogeneza ...(a cui doreşti dumneata). Parca deviza blogului era ceva legat de libertate de exprimare...s.a.
    "Va salut" si doresc sa continuati ceea ce ati inceput cu mult succes. Din pacate eforturile pe aceasta latura (daca doriti mai academic "sens") nu sunt impartasite de unii care comenteaza "la alte sectiuni"...
    ...Pentru buna informare a "cititorilor/ascultatorilor/vizitatorilor", precum şi a unei analize pertinente privind "modul de exprimare a părerilor" unora dintre comentatori va adresez rugamintea de a le posta in paralel...

    RăspundețiȘtergere
  29. Un articol extraordinar. Nu gasesti pe net asa frumuseti. Va felicit. In legatura cu treaba cu ministrul ca nu face nimic, cred ca ar fi o chestie misto sa luati legatura cu el (sau cu alte organe abilitate) sa-i prezentati succint situatia. Pentru ca eu cred ca sunteti foarte priceput in treburile astea. Daca actiunea d-voastra ar fi fara efect, ar merita sa acuzati. Eu asa as face daca as fi pe treaba asta (poate ma si laud aiurea ce-i drept). Imi cer scuze daca s-a mai spus treaba asta, nu am citit toate discutiile.

    RăspundețiȘtergere
  30. ma simt ca pe bancile scolii-la ora de istorie-citind toate aceste date.felicitari,admin, pt efortul tau de a gasi calea catre cunoastere(a adevarului)si mai ales de a o impartasi cu noi!!..pacat ca nu am si conexiunea de internet la nivelul setei mele de a-ti citi articolele:)

    RăspundețiȘtergere
  31. @andrei,
    Multumesc frumos!Pot sa te ajut cu ceva?
    De unde esti? Ma poti contacta pe e-mail!

    RăspundețiȘtergere
  32. Stimati Domni/Doamne, se pare ca nu se cunoaste ca Geto-Dacii i-au curerit pe Etrusci si din cauza aceasta Romanii i-au stimat pe Daci. Certcetatorii nostri lingvisti nu cunost faprul ca limba Hittita este cea Dacica. De exemplu, din 200 de cuvinte Hittite am descoperit 10 romanesti (dacice). Cel mai interesant este cuvintul APA care in Hittita este API, asta demonstreaza ca Romanii au preluat acest cuvint de la Etruci transformind-ul in AQUA. As putea spune ca Romanii stiau ca folosesc vorbirea Dacica si dfe acea ii respectau pe Daci. Stimati istorici, va rog sa luati in consideratie ca sintem de origine Hittita si daca v-as vorbi in Hittita ati crede ca este un dialect romanesc. Noi ne numim Daci si nu romani, nu avem legatura cu REomanii si ei ei cu noi. Hittitii au tranzitat dacia Felix in migratia lor dinspre penisula Crimea spre Troia in anul 1800 ien si din nou in anul 800 ien, cind "poparee marii" au distrus imperiul hittit. Nu uitati ca cuvintul "martor" provine dimn egiptul antic in limba dacilor (romana) si are valoare identica caci regele Hatushili i-a infrint pe Egipteni la Hatusha fiind "martorul" unui razboi gistigat pe care Egiptenii nu il recunosteau cistigat de Hittiti. Contactati-ma la 074047100 (Liviu) pentru a va da detalii ca Dacii este cea mai veche civilizatie Europeana. Cu respect - Liviu Lungu

    RăspundețiȘtergere
  33. Iti multumesc pentru atatea informatii! Meriti toate laudele. Mergi inainte chiar daca mai sunt carcotasi. Astfel de persoane sunt benefice, pentru ca te motiveaza sa vii cu argumente viabile la tot ce carcotesc ei. Informatii noi si de-o parte si de alta. Din partea mea, toata stima !!! Ti-am distribuit link-ul si pe facebook. Sa mai citeasca lumea si sa se mai informeze !

    RăspundețiȘtergere
  34. Nu va minunati de cele scrise. Cititi materialul legat de Atlantida din sectiunea istorie a revistei Agero si ve-ti primi raspunsul la toate intrebarile ridicate in aceste articole.

    RăspundețiȘtergere
  35. ...faptul că nu există scrieri despre daci, este parţial adevărat, deoarece din comentariile anterioare se demonstrează contrariul. Este adevărat că lipsa este „cantitativă” şi este folosită expres de... duşmanii dacismului, ca „prim argument”, pentru „demonstraţiile” lor. Ci toate astea, există o „listă” cu documente menţionate de alţi iluştri autori, care ... s-au „evaporat” !? ... dacă cineva se „străduieşte” să ascundă adevărul despre daci, înseamnă că informaţiile care s-ar aduce la lumină sunt ... dăunătoare lor ! ... cine or fi ăştia ??? ... „uitaţi-vă” în jur şi veţi înţelege !

    RăspundețiȘtergere
  36. Giovanni il romeno,
    Multumesc pentru comentariu!
    Interesant si util ar fi, daca poti sa aduci si aici informatii in plus. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  37. O explicaţie a respectului romanilor pentru daci, poate fi faptul că aceştia ştiau că dacii sunt „rudele lor primordiale” şi că spaţiul carpato-dunăreano-pontic este propriul loc de baştină al etruscilor şi latinilor. Se afirmă tot mai des, că dacii şi Traian vorbeau limbi asemănătoate. Păi cum altfel, dacă şi Traian era un... trac !? Puţină lume este atentă la remarca lui Herodot (poporul cel mai numeros după inzi).
    Căciula frigiană şi pileusul dacic, sunt caracteristice tracilor (dar şi parţilor care tot traci erau - vezi reprezentarea acestora pe Arcul lui Septimius Severus la Roma). Troia era o cetate tracică, Enea şi Paris erau traci, iar primul a întemeiat... Roma. Nu-i aşa că se „închide” Cercul Logic ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te citez:
      ==========
      Căciula frigiană şi pileusul dacic, sunt caracteristice tracilor (dar şi parţilor care tot traci erau - ...) ...
      =============
      Ar merita scrise ... biblioteci pe aceasta tema!

      Ștergere
  38. extraordinar blog! Felicitarile mele!

    RăspundețiȘtergere
  39. ,, Cultura asiro-babilonianas-a dezvoltat pe trunchiul culturii sumeriene de la care a preluat odata cu scrierea,cu mitologia,cu religia,rituri si mai ales limba sacra a templelor -sumeriana- care s-a folosit de catre akkadieni pana in mileniul I al erei noastre. Asa cum pe tulpina culturii spirituale sumeriene a inflorit cultura asiro-babiloniana, tot astfel pe trunchiul culturii minoene sau egeocretane se dezvolta cultura grecilor antici si pe radacina etrusca creste si cultura si civilizatia romana. E vorba mai putin de ,,nasteri,, ci mai curand de ,,renasteri,, ale unor culturi anterioare, asa cum s-a afirmat de multe ori cu privire la civilizatia greaca sau romana,,
    ,, Gratie descifrarii hieroglifelor si a cuneiformelor cunoastem mai bine societatea egipteana si asiro-babiloniana din mileniul II i.e.n, de pilda, decat trecutul si istoria cetatilor etrusce din secolul al IV-lea sau al III-lea i.e.n pentru ca limba etrusca nu a putut fi cunoscuta de orientalisti si inscriptiile etrusce nu au fost descifrate. ,,

    Constantin Daniel
    Civilizatia Asiro - Babiloniana
    23 ianuarie 1980

    RăspundețiȘtergere
  40. AS vrea as aflu mai multe informatii despre strabunii nostri. Ceea ce nu inteleg eu este : DE CE NU SE VREA AFLAREA ADEVARULUI ISTORIC? PE CINE DERANJEAZA ? IAR D-LOR DE LA GUVERN NICI CA LE PASA ? As vrea ca si copilul meu ,si urmasii lui sa invete ISTORIA ADEVARATA NU CEEA CE AM FOST INVATATI NOI .ALT FAPT CARE MA NEDUMERESTE ESTE CA DACII AU FOST SUB DOMINATIE ROMANA 150 DE ANI , SI AU FOST ROMANIZATI TOTI CHIAR SI CEI LIBERI ,CURIOS FAPT.EVREIIAU FOST SUB OCUPATIE ROMANA TIMP DE 800 DE ANI :CUM DE NU I-AU ROMANIZAT? SE PARE CA TABLITELE DE LA TARTARIA SUNT MAI VECHI DECIT TABLITELE SUMERIENE CU VREO 1000 DE ANI.DAR NU SE VORBESTE DESPRE ASTA DE CE?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Prietene, poti citi si aici cateva aspecte mai deosebite:
      ===================

      1. Tăbliţele de la Tărtăria.Tartaria Tablets. Nu cenzurati istoria. Nicolae Vlassa (1934-1984), IN MEMORIAM

      http://romaniamegalitica.blogspot.com/2011/05/tablitele-de-la-tartariatartaria.html

      2. Tăblițele de la Sinaia. Tãblitele de plumb de la Sinaia. Tezaurul de la Sinaia. Intre comoara de aur, legende, falsuri, istorie furata, pierduta ...

      http://romaniamegalitica.blogspot.com/2011/05/tablitele-de-la-sinaia-tablitele-de.html

      3. Tablitele cerate. Roșia Montană, Alba. Enigma Tablitelor cerate. Falsuri, afaceri dubioase, furt de artefacte unice!

      http://romaniamegalitica.blogspot.com/2011/05/rosia-montana-alba-enigma-tablitelor.html

      Admin,Romania megalitica

      Ștergere
  41. cel mai superb articol...felicitarile mele pentru asa lectie de istorie.! sper ca pana voi muri sa aflu atat eu cat si urmasii mei ,adevarul ! succesc in continuare la cautarea adevarului!

    RăspundețiȘtergere
  42. M-a tinut articoul si comentariile treaza pina la 04.30 dimineata . Raspunsul la multe dintre intrebarile noastre ca daco-romani si ale multor altor popoare si mai ales sistemul de subjugare sub numele de "globalisare" se gasesc in Biblie.
    Cine a scris biblia si cu ce scop? Cine poseda majoritatea bancilor internationale, presei, securitatii mondiale? Cine isi insuseste majoritatea inventiilor si cine plateste reclama pentru "best seller" carti si tratate stiintifice din lume? Este important ca fiecare popor sa-si cunoasca istoria dar si mai important este sa luptam impotriva mafiei globale ce nu tine cont de absolut nimic! "In razboi toate metodele sunt acceptate" Soarta omenirii este un raboi continuu. Daca noi dacii am fi asa de speciali ar trebui sa gasim si o metoda de a pune capat razboaielor milenare :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nimeni nu este special, cu atit mai putin poporul romanesc.Cine isi cunoaste istoria cu adevarat? probabil ca cei aflati la puterea lumii de secole si milenii( casele regale de pe intreg mapamondul) insa aceia nu au interese de culturalizare a maselor, ei tot ce vor este sa subjuge asa cum fac de milenii.Cine a scris biblia? Hai sa nu ne legam de o carte ce distorsioneaza realitatea si prosteste lumea, probabil ca anumite pasaje ar putea da ceva indicii, insa cei ce au scris mizeria aia au scris-o cu un scop bine determinat.De ce spun asta? ei bine.. azi in anul 2012 stim ca pamintul este rotund si ca cei de dinaine de biblie ca si timp stiau acelas lucru.. intrebat-va doamna de ce au scris ce au scris si de ce au insistat pe existenta unui singur zeu.Cartea respectiva insa a suferit modificari din prima zii si pina de curind, fie din traduceri interpretative fie prin adaugiri sau inlocuiri de text si/sau pasaje.
      Revenind insa la scopul acestui post.. si anume Dacii ar trebui sa incercam sa cautam cit mai multa informatie despre daci sau despre locurile actualei noastre tari in povesti/povestiri si parabole vechi un ex. ar fi scrieri sumerine unde sint descrise locuri la sud de carpati.. problema insa este una foarte mare datorita limitarii in a intelege scrierile vechi de tip cuneiform sau de tip hieroglific, evident unii vor spune ca se pot traduce.. intrebarea mea este : crede-ti ca cine a gasit traducerea acelor scrieri a avut intentia de a traduce corect? sau de interpreta corect? Parerea mea personala este ca NU.
      Lucru cert nimeni nu vrea sa se stie adevarul... istoria omenirii este scrisa de invingatori.. acest lucru spus de un decrepit englez lasa insa sa se vada multe... evident pentru cine vrea sa inteleaga ;)

      Ștergere
  43. simplu.... provin din cetatile jefuite ale dacilor de catre romani.

    RăspundețiȘtergere
  44. SUNT MULTUMITA DE CE VAD, INTERPRETARI SI RASPUNSURI...AFLAM...!

    RăspundețiȘtergere
  45. FRUMOASA SI ADEVARATA PREZENTARE STATUILE DE DACI DIN GRADINA BORGHESE DE LA ROMA SUNT PRACTIC LA ELE ACASA PE FOSTA PROPRIETATATE A LUI VALERIO MESALA CORVINUS EL INSUSI DAC LA ORIGINE APOI APARTINATOR AL CELEI MAI FAIMOASE FAMILII ROMANE GENS VALERIA DIN CARE AU FOST 106 IMPARATI si CAM PESTE 200 CONSULI ROMANI -ANTONIO BONFINI BIOGRAFUL LUI MATEI CORVINUL NU A FANTASAT.

    RăspundețiȘtergere
  46. Fiecare s-a ales cu ceva, ei cu statuile iar noi cu istoria.

    RăspundețiȘtergere

Click here!

Follow Vasile Burcu

COUNTERsite

BING, Search romania megalitica:

TOP 10. Cele mai citite Postări