Nikolai Tesla - Aromanul venit din alt spatiu.
Motto: "pământul este de fapt viu, având vibraţii electrice" (Nikola Tesla)
MARELE SAVANT Nicolae Tesla (Nikola Tesla, 1856-1943), considerat de canalul Discovery ca fiind unul dintre „cei mai mari 100 de americani", este geniul sub care stă dezvoltarea actuală a omenirii. El a fost un mare vizionar, multe din ideile sale nefiind înţelese nici astăzi şi constituind o permanentă sursă de dispută între marile puteri.
Ciudatele schimbări de climă şi cutremure care s-au constatat în ultima vreme sunt considerate rezultatul unor aparate care au la bază descoperirile acestui mare inventator. Tesla a ajuns la concluzia că vremea ar putea fi controlată cu ajutorul energiei electrice. In primavara lui 1898, Tesla demonstreaza public dirijarea prin radio, la mare distanta, a unui vas fara echipaj. De numele său se leagă celebrul experiment Philadelphya şi primul contact cu alte civilizaţii, savantul recepţionând din spaţiu un semnal radio repetat. Pentru această descoperire a fost ridiculizat de contemporani.
Tot lui îi datorăm şi primul sistem de comunicaţie wireless, primii roboţi, prima telecomandă, idea de vehicul cu decolare verticală ş.a. Tesla a propus o schemă care arăta ca un science-fiction: un sistem global de comunicaţii fără fir pentru a transmite mesaje telefonice dincolo de ocean; pentru a transmite ştiri, muzică, rapoarte privind piaţa bursieră, mesaje private, a securiza comunicaţiile militare, şi care tranmitere de imagin în orice colţ al lumii. „Când comunicaţia fără fir va fi aplicată pe scară largă, pământul va fi transformat într-un creier uriaş, capabil să răspundă în oricare colţ al său". Această viziune a sa nu a fost realizată nici astăzi, la peste 60 de ani de la moartea sa. Nici marile sale realizări privind transmiterea energiei electrice fără fire nu au fost puse în practică. Mileniul acesta este fără îndoială mileniul Tesla.
Anii tinereţii
Cand zici Nicolae Teslea te gandesti la istro-romanul devenit cetatean american, omul de stiinta si inventatorul prolific in domeniul electro si radiotehnicii, descoperitorul campului magnetic invartitor. Tot el a inventat si sistemul bifazat de curent electric alternativ si a studiat curentul de inalta frecventa. El a construit primele motoare asincrone bifazate, generatoarele electrice, transformatorul electric de inalta frecventa etc. In atomistica, a cercetat fisiunea nucleelor atomice, cu ajutorul generatorului electrostatic de inalta tensiune.
Este considerat de biografii americani ca fiind un emigrant de origine sârbă. În realitate el a fost istro-român, nascut in noaptea de 9 spre 10 iulie 1856 ca fiu al preotului ortodox Milutin Teslea si al Gicai Mandici. Familia tatalui era de graniceri antiotomani, in fostul imperiu austro-ungar. Numele initial de familie era Draghici, dar el a fost inlocuit in timp, prin porecla de Teslea, dupa meseria transmisa in familie, de dulgher (teslari).
Henri Coanda il prezinta pe marele inventator Tesla ca roman banatean din Banatul sarbesc, dar realitatea era ca prietenul sau Nicolae era istro-roman din Croatia. Coandă afirma:
« Daca acum, sa zicem, 150 de ani, s-ar fi spus, ar fi venit cineva sa ne spuna cum spunea Teslea Nicolae, Teslea, romanul din Banat: "Voi face lumina electrica, adica lumina, voi face asta miscand o bucata de fier in fata unui fir de arama", lumea l-ar fi inchis ca nebun". Provincia Lica era locuita compact de istro-romanii morlaci, inca din sec. XV-XVI. Gospici se afla la cativa kilometri de tarmurile Marii Adriatice, iar satul Similian la 12 km de Gospici, satul fiind patria lui Tesla. Tatăl său dorea ca el să devină preot, cu toate că el se simţea atras de ştiinţele exacte. La 17 ani, Tesla s-a îmbolnăvit de holeră şi a obţinut o concesie din partea tatălui său: bătrânul Tesla i-a promis că dacă va supravieţui, va primi permisiunea să urmeze cursurile de inginerie de la Politehnica din Graz (1875-1881), unde avea sa îşi înceapa seria descoperirilor. Lucrează apoi la Budapesta, la Paris, in cadrul Companiei Edison (1882), Strasbourg (1884), dupa care pleacă în America.
« Daca acum, sa zicem, 150 de ani, s-ar fi spus, ar fi venit cineva sa ne spuna cum spunea Teslea Nicolae, Teslea, romanul din Banat: "Voi face lumina electrica, adica lumina, voi face asta miscand o bucata de fier in fata unui fir de arama", lumea l-ar fi inchis ca nebun". Provincia Lica era locuita compact de istro-romanii morlaci, inca din sec. XV-XVI. Gospici se afla la cativa kilometri de tarmurile Marii Adriatice, iar satul Similian la 12 km de Gospici, satul fiind patria lui Tesla. Tatăl său dorea ca el să devină preot, cu toate că el se simţea atras de ştiinţele exacte. La 17 ani, Tesla s-a îmbolnăvit de holeră şi a obţinut o concesie din partea tatălui său: bătrânul Tesla i-a promis că dacă va supravieţui, va primi permisiunea să urmeze cursurile de inginerie de la Politehnica din Graz (1875-1881), unde avea sa îşi înceapa seria descoperirilor. Lucrează apoi la Budapesta, la Paris, in cadrul Companiei Edison (1882), Strasbourg (1884), dupa care pleacă în America.
Tesla a fost înntreaga sa viaţă obsedat de idea electricităţii.
La vârsta de 24 de ani are şi primul mare răspuns. El însuşi povesteşte: "Într-o după-amiază, veşnic prezentă în mintea mea, făceam o plimbare în parc, alături de un prieten, recitând poezii. Pe atunci, ştiam cărţi întregi pe de rost. Una dintre acestea era Faust a lui Goethe. Soarele tocmai apunea, amintindu-mi de un pasaj celebru; ideea mi-a venit ca o străfulgerare de lumină, şi într-o secundă adevărul era dezvăluit. Cu un băţ, am desenat pe nisip diagrama pe care 6 ani mai târziu am prezentat-o în cadrul alocuţiunii de la Institutul American de Inginerie Eelectrică". Era motorul cu curent alternativ, o descoperire tehnologică care în curând avea să schimbe lumea.
La vârsta de 24 de ani are şi primul mare răspuns. El însuşi povesteşte: "Într-o după-amiază, veşnic prezentă în mintea mea, făceam o plimbare în parc, alături de un prieten, recitând poezii. Pe atunci, ştiam cărţi întregi pe de rost. Una dintre acestea era Faust a lui Goethe. Soarele tocmai apunea, amintindu-mi de un pasaj celebru; ideea mi-a venit ca o străfulgerare de lumină, şi într-o secundă adevărul era dezvăluit. Cu un băţ, am desenat pe nisip diagrama pe care 6 ani mai târziu am prezentat-o în cadrul alocuţiunii de la Institutul American de Inginerie Eelectrică". Era motorul cu curent alternativ, o descoperire tehnologică care în curând avea să schimbe lumea.
Sosirea în America
Tesla ajunge în America având la el doar o scrisoare de recomandare din partea unui prieten al lui Edison din Europa. La sosire se arata complet şocat: "Ceea am lăsat în urmă era frumos, artistic şi fascinant sub toate aspectele; ce am văzut aici era lipsit de fineţe şi inatractiv. America e cu un secol în urma Europei".
Electricitatea a fost introdusă în New York la finele anilor 1870.
Lampa incandescentă a lui Edison a facut ca cererea pentru curentul electric sa explodeze. Fabrica sa de curent direct din Pearl Street (Manhattan) devenea rapid monopol. Edison ştia prea puţin despre curentul alternativ şi nu vroia să înveţe mai mult. L-a angajat totuşi pe Tesla, oferindu-i 50.000 pentru perfectionarea generatoarelor si motoarelor electrice Edison. Tesla şi-a îndeplinit sarcina dar… nu aprimit nici un cent în afară de următorul comentariu: "Când vei deveni un american complet matur vei şti să apreciezi o glumă americană".
Şocat şi desgustat, Tesla a demisionat imediat.
Tesla ajunge în America având la el doar o scrisoare de recomandare din partea unui prieten al lui Edison din Europa. La sosire se arata complet şocat: "Ceea am lăsat în urmă era frumos, artistic şi fascinant sub toate aspectele; ce am văzut aici era lipsit de fineţe şi inatractiv. America e cu un secol în urma Europei".
Electricitatea a fost introdusă în New York la finele anilor 1870.
Lampa incandescentă a lui Edison a facut ca cererea pentru curentul electric sa explodeze. Fabrica sa de curent direct din Pearl Street (Manhattan) devenea rapid monopol. Edison ştia prea puţin despre curentul alternativ şi nu vroia să înveţe mai mult. L-a angajat totuşi pe Tesla, oferindu-i 50.000 pentru perfectionarea generatoarelor si motoarelor electrice Edison. Tesla şi-a îndeplinit sarcina dar… nu aprimit nici un cent în afară de următorul comentariu: "Când vei deveni un american complet matur vei şti să apreciezi o glumă americană".
Şocat şi desgustat, Tesla a demisionat imediat.
Ideile sale privind curentul alternativ pe care-l folosim azi aveau să se materializeze fiind sprijinit de un investitor. Patentele i-au fost apoi cumpărate de compania Westinghouse alături de care va continua până la realizarea "oraşului luminilor". Cu prilejul Târgului Internaţional de la Chicago deschis pe 1 mai 1893, cei 27 de milioane de vizitatori au văzut cum s-au aprins sute de lumini incandescente. Aceasta doar datorită invenţiilor sale privind sistemele de curent alternativ. Era abia începutul luptei sale cu Edison…
Nikola Tesla – proiectul Niagara
Încă din copilărie, Tesla visase să poată folosi puterea apelor pentru producerea electricităţii. În mintea lui el vedea mereu roata care l-ar putea ajuta. Pe 16 noiembrie 1986, proiectul cascada Niagara, era finalizat după cinci ani de eforturi, momente de renunţare şi neîncredere, crize financiare şi milioane de dolari investiţi. Prima hidrocentrală era acum funcţională. Autorul acestui proiect, care multora păruse o fantezie, era tocmai Tesla.
După succesul cu Niagara, Tesla a revenit la munca sa preferată-experimentarea. Întors la laboratorul său de pe Grand Street, în New York City, Tesla a fost absorbit în cercetarea electricităţii de înaltă frecvenţă. Un număr de descoperiri ştiinţifice începuse să arunce lumină asupra fenomenului frecvenţelor înalte. În 1873, în Anglia, James Clerk Maxwell, a demonstrat matematic că lumina este o radiaţie electromagnetică-lumina era electricitate vibrând cu frecvenţe foarte înalte.
Încă din copilărie, Tesla visase să poată folosi puterea apelor pentru producerea electricităţii. În mintea lui el vedea mereu roata care l-ar putea ajuta. Pe 16 noiembrie 1986, proiectul cascada Niagara, era finalizat după cinci ani de eforturi, momente de renunţare şi neîncredere, crize financiare şi milioane de dolari investiţi. Prima hidrocentrală era acum funcţională. Autorul acestui proiect, care multora păruse o fantezie, era tocmai Tesla.
După succesul cu Niagara, Tesla a revenit la munca sa preferată-experimentarea. Întors la laboratorul său de pe Grand Street, în New York City, Tesla a fost absorbit în cercetarea electricităţii de înaltă frecvenţă. Un număr de descoperiri ştiinţifice începuse să arunce lumină asupra fenomenului frecvenţelor înalte. În 1873, în Anglia, James Clerk Maxwell, a demonstrat matematic că lumina este o radiaţie electromagnetică-lumina era electricitate vibrând cu frecvenţe foarte înalte.
Tesla şi-a început cercetările privind frecvenţele prin construirea unor generatoare rotative de curent alternativ care puteau ajunge la viteze mai mari ; dar când se apropiau de 20000 de rotaţii pe secundă, maşinile se rupeau în bucăţi. Răspunsul a venit cu un instrument remarcabil cunoscut şi azi drept bobina lui Tesla. Utilizând frecvenţe înalte, Tesla a realizat primul neon şi iluminarea fluorescentă. Tot el a realizat primele fotografii cu raze X.
Cine a inventat radioul?
Cele mai multe enciclopedii îl prezintă pe Marconi drept inventatorul radioului. Însă primul brevet pentru aplicaţii radio a fost obţinut de către Tesla. La începutul lui 1895, Tesla era pregătit să transmită un semnal la 50 de mile, la Weat Point, New York . Dar în acel an, dezastrul a lovit. Un foc i-a mistuit laboratorul, distrugându-i munca.
În acelaşi timp, pe 12 decembrie 1901, Marconi a transmis şi a receptat primele semnale dincolo de oceanul Atlantic.
Cine a inventat radioul?
Cele mai multe enciclopedii îl prezintă pe Marconi drept inventatorul radioului. Însă primul brevet pentru aplicaţii radio a fost obţinut de către Tesla. La începutul lui 1895, Tesla era pregătit să transmită un semnal la 50 de mile, la Weat Point, New York . Dar în acel an, dezastrul a lovit. Un foc i-a mistuit laboratorul, distrugându-i munca.
În acelaşi timp, pe 12 decembrie 1901, Marconi a transmis şi a receptat primele semnale dincolo de oceanul Atlantic.
Otis Pond, un inginer care lucra pentru Tesla, i-a spus "Se pare că Marconi ţi-a luat-o înainte". Tesla i-a replicat: "Marconi e un băiat bun. Lasă-l să continue. Foloseşte 17 din patentele mele". Dar încrederea calmă a lui Tesla avea să fie zdruncinată în 1904, când Oficiul American pentru Patente, surprinzător a revenit asupra deciziilor sale anterioare şi i-a dat lui Marconi patentul pentru inventarea radioului.
Motivele pentru această decizie nu au fost niciodată complet explicate, dar puternica susşinere financiar-bancară a lui Marconi în SUA ar putea fi o explicaţie.
Motivele pentru această decizie nu au fost niciodată complet explicate, dar puternica susşinere financiar-bancară a lui Marconi în SUA ar putea fi o explicaţie.
Tesla continuă seria descoperirilor
În 1898 Tesla face o demonstraţie care îi lasă stupefiaţi pe participanţii de la o expoziţie la Madison Square Garden: prima navă controlată prin unde radio. Nava în miniatură se mişca pe un lac artificial, încât cei prezenţi au crezut că o controlează cu mintea. Tesla îşi amintea "Când a apărut prima oară a creat o impresie pe care nici o altă invenţie de-a mea n-a produs-o". Acestea au fost "începuturile unei rase de roboţi, oameni mecanici, care vor face munca laborioasă a omenirii" după cum aprecia genialul inventator. Puţini însă îşi mai amintesc de această uriaşă contribuţie a sa ca fondator al roboticii.
Tesla: zeul fulgerului
În 1898 Tesla face o demonstraţie care îi lasă stupefiaţi pe participanţii de la o expoziţie la Madison Square Garden: prima navă controlată prin unde radio. Nava în miniatură se mişca pe un lac artificial, încât cei prezenţi au crezut că o controlează cu mintea. Tesla îşi amintea "Când a apărut prima oară a creat o impresie pe care nici o altă invenţie de-a mea n-a produs-o". Acestea au fost "începuturile unei rase de roboţi, oameni mecanici, care vor face munca laborioasă a omenirii" după cum aprecia genialul inventator. Puţini însă îşi mai amintesc de această uriaşă contribuţie a sa ca fondator al roboticii.
Tesla: zeul fulgerului
Experimentul de la Colorado este poate evenimentul cel mai învăluit de mister şi secrete.
Idea de la care a pornit acest experiment este legată de o furtună. Tesla povesteşte: "Observam undele staţionare. Deşi pare imposibil, această planetă, în ciuda dimensiunilor sale, se comportă ca un conductor de dimensiuni mici. Semnificaţia extraordinară a acestui lucru în ceea ce priveşte transmiterea energiei wireless, mi-a devenit clară. Nu numai că puteam transmite orice mesaj telegrafic fără fire oriunde, dar şi să imprim la orice distanţă de pe glob slabele modulaţii ale vocii umane, mai mult, să transmit energie, în cantităţi nelimitate oriunde pe glob, fără pierderi."
Idea de la care a pornit acest experiment este legată de o furtună. Tesla povesteşte: "Observam undele staţionare. Deşi pare imposibil, această planetă, în ciuda dimensiunilor sale, se comportă ca un conductor de dimensiuni mici. Semnificaţia extraordinară a acestui lucru în ceea ce priveşte transmiterea energiei wireless, mi-a devenit clară. Nu numai că puteam transmite orice mesaj telegrafic fără fire oriunde, dar şi să imprim la orice distanţă de pe glob slabele modulaţii ale vocii umane, mai mult, să transmit energie, în cantităţi nelimitate oriunde pe glob, fără pierderi."
Aici Tesla a construit o staţie experimentală, cu 2 bobine absolut uriaşe. Şi astăzi se mai pune întrebarea „A reuşit Tesla să transmită energia wireless?" Într-un articol Tesla a susţinut că a reuţit să aprindă de la distanţă, fără fire, lămpile oraşului, producând tensiuni de peste 12 milioane de volţi. Cert este că oamenii au putut vedea cel mai mare fulger produs vreodată de mâna omului: peste 40 metri. Tunetul s-a auzit la o distanţă de peste 22 de mile, iar o aură albastră a înconjurat întreaga zonă.
Oameniia au putut vedea pe stradă mici scântei electrice, fluturii aveau aripi înconjurate de lumină, iar la robinet curgeau pe lângă apă, curenţi electrici. Tesla era un adevărat vrăjitor. Tesla a ajuns la concluzia că atunci când fulgerul loveşte pământul, crează unde puternice care traversează pământul.
Dar pământul nu este numai conductor, ci şi puternic electrizat, cu un poteanţial imens. Dacă s-ar reuşi creşterea amplitudinii încărcăturii energetice a pământului prin mijloace artificiale, energia electrică ar putea fi oriunde extrasă direct din pământ.
Dar pământul nu este numai conductor, ci şi puternic electrizat, cu un poteanţial imens. Dacă s-ar reuşi creşterea amplitudinii încărcăturii energetice a pământului prin mijloace artificiale, energia electrică ar putea fi oriunde extrasă direct din pământ.
Timp de 9 luni Tesla a continuat seria experimentelor. Uimitorul inventator a descoperit frecvenţa de rezonanţă a pământului, reuşind să producă primul cutremur artificial. Ela plasat un oscilator în pământ, care a rezonat la aceeaşi frecvenţă cu a Pământului. Abia după aproape un secol, ştiinţa a reuşit să demonstreze veridicitatea acestei teorii. Completarea făcută de Tesla este absolut surprinzătoare şi azi: între război şi cutremure există o legătură directă. Explozile de mină, torpile, rachete, ca să nu mai vorbim de experimentele nucleare, dezvoltă forţe reactive uriaşe care se propagă pe întreg globul.
Efectul lor poate fi multiplicat extraordinar de mult prin rezonanţă. "Acţiunea combinată a exploziilor de orice natură poate produce mişcări tectonice în orice parte a globului, şi un cutremur dezastruos în Italia poate fi rezultatul unei explozii în Franţa. Faptul că omul poate produce astfel de convulsii ale pământului nu poate fi pus la îndoială. Depinde dacă o face cu un scop bun sau rău." (Nicolae Tesla). Asta mă duce cu gândul la valul de cutremure, inundaţii, tornade care au afectat pământul în ultima vreme.
Aş aduga: da oamenii, în inconştienţa lor, pot distruge pământul.
Efectul lor poate fi multiplicat extraordinar de mult prin rezonanţă. "Acţiunea combinată a exploziilor de orice natură poate produce mişcări tectonice în orice parte a globului, şi un cutremur dezastruos în Italia poate fi rezultatul unei explozii în Franţa. Faptul că omul poate produce astfel de convulsii ale pământului nu poate fi pus la îndoială. Depinde dacă o face cu un scop bun sau rău." (Nicolae Tesla). Asta mă duce cu gândul la valul de cutremure, inundaţii, tornade care au afectat pământul în ultima vreme.
Aş aduga: da oamenii, în inconştienţa lor, pot distruge pământul.
Tot la Colorado, Tesla a receptat un semnal repetat din spaţiu, susţinând astfel existenţa altor civilizaţii în spaţiu. Ar fi practic imposibil ca din miliardele de planete, una singură să fie locuită: Pământul. Pentru aceste afirmaţii a fost ridiculizat în presa vremii.
Când s-a întors la New York, de la Colorado Spring, a scris un articol senzaţional pentru revista Century Magazine. În această viziune detaliată şi futuristică, el a descris un mijloc de a tapping energia solară cu ajutorul unei antene. El a sugerat că vremea ar putea fi controlată cu ajutorul energiei electrice. A vorbit despre maşini care ar face războiul imposibil. Şi a propus un sistem global de comunicaţie fără fire. Pentru cei mai mulţi oameni aceste idei erau practic de beînţeles, dar Tesla nu putea fi subestimat.
Articolul a atras atenţia unuia dintre cei mai influenţi oameni, J. P. Morgan. Un oaspete frecvent în casa lui Morgan, Tesla a propus o schemă care arăta ca un science-fiction: "un sistem global" de comunicaţii fără fir pentru a transmite mesaje telefonice dincolo de ocean ; pentru a transmite ştiri, muzică, rapoarte privind piaţa bursieră, mesaje private, a securiza comunicaţiile militare, şi care tranmitere de imagin în orice colţ al lumii. „Când comunicaţia fără fir va fi aplicată pe scară largă, pământul va fi transformat într-un creier uriaş, capabil să răspundă în oricare colţ al său", i-a spus Tesla lui Morgan.
Morgan i-a oferit lui Tesla 150 000 pentru a construi un turn de transmisie şi o fabrică de energie. O sumă mai realisă ar fi fost 1 000 000, dar Tesla a acceptut şi şi-a început munca imediat, însă turnul viselor sale nu a putut fi realizat pentru că Tesla a pierdut finanţarea lui Morgan, investitorul dorind rezultate imediate.
Morgan i-a oferit lui Tesla 150 000 pentru a construi un turn de transmisie şi o fabrică de energie. O sumă mai realisă ar fi fost 1 000 000, dar Tesla a acceptut şi şi-a început munca imediat, însă turnul viselor sale nu a putut fi realizat pentru că Tesla a pierdut finanţarea lui Morgan, investitorul dorind rezultate imediate.
Tesla „un mistic mereu genial"
Lumea devine petru Tesla „o lume oarbă, lipsită de curaj şi neîncrezătoare", dar nu îşi pierde nici o clipă încrederea în ideile sale.Este tot mai retras, şi petrece mult timp în parc hrănind porumbeii. Către sfârşitul lui 1920, Tesla a început să se împrietenească cu un binecunoscut poet german şi mistic, George Sylvester Viereck. Deşi era aproape un pustnic, tesla lua uneori parte la petrecerile de cină festivă oferite de Viereck şi soţia sa. Cu un talent înăscut. Tesla a scris un poem straniu, pe care l-a dedicat prietenului său. Se numea "Fragmente de bârfă olimpiană" şi era o critică acidă a oamenilor de ştiinţă din zilele acelea. Încep să apară zvonuri, fiind, întocmai ca şi Eminescu, acuzat de nebunie. De ce trebuie oare să numim pe cei ce nu-i înţelegem "nebuni"?
Lumea devine petru Tesla „o lume oarbă, lipsită de curaj şi neîncrezătoare", dar nu îşi pierde nici o clipă încrederea în ideile sale.Este tot mai retras, şi petrece mult timp în parc hrănind porumbeii. Către sfârşitul lui 1920, Tesla a început să se împrietenească cu un binecunoscut poet german şi mistic, George Sylvester Viereck. Deşi era aproape un pustnic, tesla lua uneori parte la petrecerile de cină festivă oferite de Viereck şi soţia sa. Cu un talent înăscut. Tesla a scris un poem straniu, pe care l-a dedicat prietenului său. Se numea "Fragmente de bârfă olimpiană" şi era o critică acidă a oamenilor de ştiinţă din zilele acelea. Încep să apară zvonuri, fiind, întocmai ca şi Eminescu, acuzat de nebunie. De ce trebuie oare să numim pe cei ce nu-i înţelegem "nebuni"?
Ideile sale continuă să vină, parcă din sience-fiction pentru contemporanii săi, dar chiar şi pentru noi azi. Tesla descrie pentru prima dată RADARUL. Idea lui era de a transmite unde radio de înaltă frecvenţă, care să se reflecte din structura navei pe un ecran fluorescent. Idea era mult prea avansată pentru acele vremuri, dar era prima descriere a radarului. Tot el a fost primul care a vorbit de o eră în care vehicule de zbor fără aripi, teleghidate, puteau fi trimise cu încărcătură explozibilă asupra duşmanului.
O armă anti-război
Tesla nu a fost un om al viitorului, dar şi un mare filosof. De fapt toate proiectele sale au avut ca scop declarat progresul umanităţii. „Pacea nu poate veni decât ca o consecinţă a iluminării umanităţii". Cu toată evoluţia tehnică a umnităţii, evoluţia morală este încă departe. Suntem precum un uriaş cu membre puternice şi creier slab.
Tesla nu a fost un om al viitorului, dar şi un mare filosof. De fapt toate proiectele sale au avut ca scop declarat progresul umanităţii. „Pacea nu poate veni decât ca o consecinţă a iluminării umanităţii". Cu toată evoluţia tehnică a umnităţii, evoluţia morală este încă departe. Suntem precum un uriaş cu membre puternice şi creier slab.
El s-a gândit la mijloc tehnic pentru a pune capăt problemelor de război. Credea că războiul poate fi transformat „într-un simplu spectacol al maşinilor". În 1931, la o conferinţă de presă, a anunţat că este pe punctul de a desoperi o nouă sursă de energie. Întrebat referitor la natura sursei, Tesla a replicat „Ideea mi-a venit ca un şoc extraordinar.În acest moment pot doar să spun că va veni dintr-o sursă complet nouă şi nebănuită".
Norii războiului se abăteau din nou asupre Europei. Pe 11 iulie 1934, pe prima pagină a New York Times se putea citi mare "La 78 de ani, Tesla descoperă o nouă rază mortală". Articolul raporta că noua invenţie „va trimite particule deatmosferă concentrate prin aer, cu o energie atât de mare încât va doboră o flotă inamică de 10000 de avioane de la odistanţă de 250 de mile". Tesla declara că noua rază mortală va face războiul imposibil, oferin fiecărei ţări un "zid chinezesc invizibil". Era de fapt un scut energetic, care şi azi pare doar un produs al imaginaţiei. Din păcate idea sa de pace a fost vânată în tot acest timp pentru a fi transformată în cea mai redutabilă armă. Chiar după ce a anunţat că a finalizat cercetările privind „raza mortală", în 1943 Tesla moare, luând secretul cu el în mormânt.Era în plin război mondial.Tocmai de aceea moartea sa nu este lipsită de controverse.
Motto: "Omul de ştiinţă nu ţinteşte un rezultat imediat. El nu se aşteaptă ca ideile sale să fie repede acceptate. Munca lui este asemeni acelui ce plantează pentru viitor. Datoria lui este să aştearnă fundaţia pentru cei ce vor veni, şi să le arate drumul. El trăieşte, munceşte şi speră".
Moartea lui Tesla - misterul documentelor
LA SCURT timp după marea sa descoperire, Tesla moare, în plin război mondial. Invenţia lui putea schimba oricând soarta războiului, deci era firesc ca documentele şi notele savantului să devină o "comoară" vânată de serviciile secrete. FBI-ul s-a pus în mişcare, de teamă ca acestea să nu ajungă pe mâna Axei sau a sovieticilor.
LA SCURT timp după marea sa descoperire, Tesla moare, în plin război mondial. Invenţia lui putea schimba oricând soarta războiului, deci era firesc ca documentele şi notele savantului să devină o "comoară" vânată de serviciile secrete. FBI-ul s-a pus în mişcare, de teamă ca acestea să nu ajungă pe mâna Axei sau a sovieticilor.
A doua zi după moartea lui Tesla, dimineaţa, nepotul acestuia, Sava Kosanovic - oficial iugoslav dornic de avansare, suspectat că ar avea legături cu partidul comunist din ţara sa - se grăbea să ajungă în camera unchiului său de la hotelul New Yorker. Până când a ajuns el, corpul lui Tesla fusese deja ridicat, iar Kasanovic bănui că cineva scormonise deja prin lucruri. Avea dreptate: lipseau documente tehnice şi un caiet negru cu câteva sute de pagini, câteva dintre ele marcate "Guvernul" - pe care el ştia că unchiul său le păstra.
Documentele rămase au fost preluate de autorităţi şi anlizate de Biroul de Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare. Concluzia dată publicităţii era menită să distragă atenţia de la importanţa uriaşă a muncii savantului:
În 1952, restul de documente şi bunuri ale lui Tesla au fost trimise lui Sava Kosanovic, la Belgrad. Aici a fost creat un muzeu în onoarea marelui inventator. Timp de mulţi ani, în timpul regimului comunist al lui Tito, sovieticii au fost singurii care au avut acces la documente.
"Ideile şi eforturile lui Tesla din ultimii 15 ani au, în principal, un caracter speculativ, filosofic şi într-o oarecare măsură de promovare, adeseori referindu-se la producerea şi transmiterea fără fire a energiei electrice; nu sunt prezentate metode şi principii noi, solide şi funcţionale pentru a le pune în practică".
În 1952, restul de documente şi bunuri ale lui Tesla au fost trimise lui Sava Kosanovic, la Belgrad. Aici a fost creat un muzeu în onoarea marelui inventator. Timp de mulţi ani, în timpul regimului comunist al lui Tito, sovieticii au fost singurii care au avut acces la documente.
Pe tot parcursul Războiului Rece, confruntarea s-a dat în jurul realizării practice a armelor şi surselor de energie propuse de Tesla. Se urmărea crearea unei arme care să protejeze America de un eventual război nuclear. Oficial, proiectul a fost un eşec. În realitate, nu se ştie până unde au mers realizările. Ideile lui Tesla sunt şi astăzi insuficient înţelese şi valorificate. Să nu uităm că el a propus ca sursă de energie forţa gravitaţională sau magnetismul, ori că este părintele armelor numite azi "psihotronice" care presupun un control al minţii umane prin intermediul undelor de înaltă frecvenţă, cu efectul îmbolnăvirii subite sau morţii.
Maşina de zbor Tesla: OZN-ul de azi
Maşina de zbor Tesla: OZN-ul de azi
Tesla a brevetat o maşină de zbor (foto) care prin descrierile făcute de el însuşi este asemănătoare cu ceea ce noi numim azi OZN. Maşina se poate deplasa în orice direcţie, are decolare verticală şi foloseşte un motor alimentat wireless cu energie electrică, asfel că poate staţiona mult timp în aer. Tesla o destina uzului militar, dar şi celui civil, pentru a înlocui…automobilul. Este foarte probabil că ea a fost de mult fabricată, dar din considerente economice şi de altă natură, nu a trecut în uzul frecvent.
Ce ar însemna de exemplu o astfel de maşină pentru industria automobilului sau cea aeronautică? La fel ca mai toate marile descoperiri, ea va fi utilizată pe scară largă cu mari întârzieri, poate chiar de secole. Cea ce noi numim azi progres tehnologic avansat, s-a realizat în urmă cu un secol, dar abia acum a ajuns pe piaţă. Este păcat că interesele financiare, care impun exploatarea la maxim a unei descoperiri, şi abia apoi perfecţionarea, întârzie atât de mult progresul omenirii.
Descrierea acestui aparat o va face chiar Tesla, în numeroasele articole publicate în marile reviste americane:
„În urmă cu 20 de ani, credeam că voi fi primul om care va zbura, că eram pe punctul de a realiza ceva unic. Munca mea se desfăşura în domeniul electricităţii şi nu mi-am dat seama că motoarele cu benzină se dezvoltaseră atât de mult încât puteau face un avion fezabil. La vremea aceea, lucram la transmisia fără fire a energiei electrice. Ideea mea era să construiesc o maşină de zbor propulsată de un motor electric, alimentat cu energie de la staţiile de la sol. Încă nu am realizat aceasta, dar sunt sigur că o voi face la timpul potrivit. Când am aflat că am fost anticipat de cercetători din alte domenii, am început să studiez problema zborului din alte unghiuri. Devenea o problemă de mecanică, nu de electricitate. Ştiam că există surse de energie mai bune decât cele de acum, şi prin eforturi îndelungate, după ani de zile, am înţeles posibilitatea utilizării principiilor vâscozităţii şi aderenţei fluidelor în construcţia motorului meu".
„În urmă cu 20 de ani, credeam că voi fi primul om care va zbura, că eram pe punctul de a realiza ceva unic. Munca mea se desfăşura în domeniul electricităţii şi nu mi-am dat seama că motoarele cu benzină se dezvoltaseră atât de mult încât puteau face un avion fezabil. La vremea aceea, lucram la transmisia fără fire a energiei electrice. Ideea mea era să construiesc o maşină de zbor propulsată de un motor electric, alimentat cu energie de la staţiile de la sol. Încă nu am realizat aceasta, dar sunt sigur că o voi face la timpul potrivit. Când am aflat că am fost anticipat de cercetători din alte domenii, am început să studiez problema zborului din alte unghiuri. Devenea o problemă de mecanică, nu de electricitate. Ştiam că există surse de energie mai bune decât cele de acum, şi prin eforturi îndelungate, după ani de zile, am înţeles posibilitatea utilizării principiilor vâscozităţii şi aderenţei fluidelor în construcţia motorului meu".
"Acum că am realizat motorul, următorul pas este maşina perfectă de zbor." Un avion care să folosească motorul dumneavoastră?, a întrebat reporterul.
Răspunsul lui Tesla este surprinzător şi acum, după aproape 100 de ani.
Răspunsul lui Tesla este surprinzător şi acum, după aproape 100 de ani.
"Maşina de zbor a viitorului - maşina mea de zbor - va fi mai grea decât aerul, dar nu va fi un avion. Nu va avea aripi şi nici propulsoare. Va fi solidă şi stabilă. Văzută la sol, nici nu îţi dai seam că e un aparat de zbor. Totuşi, va putea zbura în orice direcţie în perfectă siguranţă, la viteze mult mai mari decât cele atinse până acum, în ciuda curenţilor de aer verticali şi a golurilor de aer. Va putea urca şi în astfel de curenţi dacă e nevoie, staţiona în aer perioade mari de timp, chiar şi la viteze foarte mari ale vântului. Puterea sa de zbor nu va depinde de aripi, ca la păsări, ci de acţiuni mecanice pozitive".
"Prevăd o dezvoltare a maşinilor de zbor care să o depăşească pe cea a automobilului. Mă aştept la o contribuţie importantă a domnului Ford la realizarea acestui progres. Problema locurilor de parcare şi a drumurilor aglomerate va fi rezolvată. Turnuri de parcare se vor înălţa în marile oraşe, iar şoselele se vor înmulţi doar atât cât este nevoie. În final, şoselele vor deveni inutile pentru că civilizaţia va abandona roţile pentru aripi".
"Copilul visurilor lui Tesla", cum numea inventatorul maşina sa de zbor, aşteaptă să fie redat oamenilor.
"Copilul visurilor lui Tesla", cum numea inventatorul maşina sa de zbor, aşteaptă să fie redat oamenilor.
Previziunile lui Tesla
Cu toţii am auzit de previziunile lui Nostradamus, dar puţini ştiu că Tesla a văzut cu claritate ştiinţifică şi a contribuit la creerea viitorul nostru. Viziunile sale aruncă lumina peste multe din actualelele noastre probleme.
"Potrivit unui teorii care a fost acceptată, fiecare atom se diferenşiază printr-o mişcare de rotaţie continuă de eter, întocmai ca un vârtej într-un lac liniştit. Eterul, atunci când este pus în mişcare, devine materie. O dată ce mişcarea se opreşte, eterul revine la starea sa normală. Apare astfel extraordinara posibilitate ca omul să poată să facă materia să apară şi să dispară, cu condiţia să aibă instrumentele potrivite pentru a iniţia şi a opri aceste vârtejuri de eter. La comanda sa, aproape fără nici un efort, vechile lumi vor dispărea şi altele noi vor înflori. Omul ar putea modifica mărimea planetei, controla anotimpurile, modifica distanţa faţă de Soare, sau călăuzi eterna sa calătorie pe orice drum din Univers.
Cu toţii am auzit de previziunile lui Nostradamus, dar puţini ştiu că Tesla a văzut cu claritate ştiinţifică şi a contribuit la creerea viitorul nostru. Viziunile sale aruncă lumina peste multe din actualelele noastre probleme.
"Potrivit unui teorii care a fost acceptată, fiecare atom se diferenşiază printr-o mişcare de rotaţie continuă de eter, întocmai ca un vârtej într-un lac liniştit. Eterul, atunci când este pus în mişcare, devine materie. O dată ce mişcarea se opreşte, eterul revine la starea sa normală. Apare astfel extraordinara posibilitate ca omul să poată să facă materia să apară şi să dispară, cu condiţia să aibă instrumentele potrivite pentru a iniţia şi a opri aceste vârtejuri de eter. La comanda sa, aproape fără nici un efort, vechile lumi vor dispărea şi altele noi vor înflori. Omul ar putea modifica mărimea planetei, controla anotimpurile, modifica distanţa faţă de Soare, sau călăuzi eterna sa calătorie pe orice drum din Univers.
Ar putea provoca ciocniri de planete pentru a produce sori şi stele, căldura şi lumina sa.; ar putea crea viaţa în toate formele sale infinite. A realiza prin propria voinţă naşterea şi moartea materiei, ar fi cea mai mare reuşită a omului, transformându-l în stăpânul creaţiei fizice, împlinindu-şi astfel destinul său".
"Dacă reuşim să eliberăm energia din atomi sau să descoperim un o sursă de energie ieftină şi inepuizabilă, disponibilă în orice zonă de pe glob, această realizare, în loc să fie o binecuvântare, poate aduce dezastrul omenirii, determinând disensiuni şi anarhie, cea ce va duce în final la mult urâtul regim al forţei. Cel mai mare bine vine din dezvoltarea tehnică care duce la unificare şi armonie, iar transmiterea wireless se înscrie în această linie. Prin intermediul acestui sistem, vocea umană va putea fi reprodusă oriunde, iar fabricile vor furniza energie de la mare depărtare de hidrocentrale; maşinile aeriene vor fi propulsate în jurul Pământului fără oprire, iar energia Soarelui va fi controlată pentru a crea lacuri şi râuri pentru a fertiliza marile deşerturi".
"Dacă reuşim să eliberăm energia din atomi sau să descoperim un o sursă de energie ieftină şi inepuizabilă, disponibilă în orice zonă de pe glob, această realizare, în loc să fie o binecuvântare, poate aduce dezastrul omenirii, determinând disensiuni şi anarhie, cea ce va duce în final la mult urâtul regim al forţei. Cel mai mare bine vine din dezvoltarea tehnică care duce la unificare şi armonie, iar transmiterea wireless se înscrie în această linie. Prin intermediul acestui sistem, vocea umană va putea fi reprodusă oriunde, iar fabricile vor furniza energie de la mare depărtare de hidrocentrale; maşinile aeriene vor fi propulsate în jurul Pământului fără oprire, iar energia Soarelui va fi controlată pentru a crea lacuri şi râuri pentru a fertiliza marile deşerturi".
"(…) va fi posibil pentru naţiuni să lupte fără armate, nave sau arme, cu arme mult mai teribile, care au o capacitate de acţiune distructivă nelimitată. Un oraş, aflat la orice distanţă de inamic, poate fi distrus - şi nici o forţă din lume nu poate opri aceasta. Dacă vrem să prevenim o calamitate apropiată şi transformarea globului într-un infern, ar trebui să accelerăm dezvoltarea maşinilor zburătoare şi a transmisiei energiei wireless fără de întârziere, cu toată puterea şi resursele naţiunii". Tesla ştia de bomba atomică, întrucât Einstein l-a vizitat în noiembrie 1933, aflând de cercetarile lui asupra fisiunii nucleare. Este foarte probabil, că beneficiind de arhiva lui Tesla, după moartea acestuia, Einstein să fi realizat bomba atomică. Iar pericolul distrugerii pământului este un pericol real al secolului nostru, când orice nebun poate declanşa un război atomic. Şi ce bine seamănă noile arme cu cele descrise de Tesla!
Nu sunt oare ele produse având la bază cercetările sale? Vă las să vă răspundeţi singuri.
"Implicarea femeii în noi domenii de acţiune, uzurparea graduală de catre ele a conducerii bărbaţilor, va disipa sensibilitatea feminină, va reduce instinctul matern, astfel că maternitatea şi căsătoria vor părea neplăcute şi civilizaţia umană se va apropia tot mai mult de civilizaţia perfectă a stupului de albine. Urmează o nouă ordine a sexului – conducerea de către femei. Veţi comunica instantaneu, printr-un simplu echipament de buzunar. Avioanele vor zbura fără piloţi, ghidate de la sol prin unde radio. O cantitate uriaşă de energie va fi transmisă fără fire. Cutremurele vor deveni din ce în ce mai frecvente. Zonele temperate vor deveni foarte reci sau toride. Şi cele mai multe dintre acestea sunt foarte aproape să se producă".
Când se va anunţa că s-a descoperit transmisia energiei fără fir, vom şti că este de fapt o realizare veche a lui Tesla. Iar restul, le trăim la aproape un secol de când marele inventator le-a descris…
"Implicarea femeii în noi domenii de acţiune, uzurparea graduală de catre ele a conducerii bărbaţilor, va disipa sensibilitatea feminină, va reduce instinctul matern, astfel că maternitatea şi căsătoria vor părea neplăcute şi civilizaţia umană se va apropia tot mai mult de civilizaţia perfectă a stupului de albine. Urmează o nouă ordine a sexului – conducerea de către femei. Veţi comunica instantaneu, printr-un simplu echipament de buzunar. Avioanele vor zbura fără piloţi, ghidate de la sol prin unde radio. O cantitate uriaşă de energie va fi transmisă fără fire. Cutremurele vor deveni din ce în ce mai frecvente. Zonele temperate vor deveni foarte reci sau toride. Şi cele mai multe dintre acestea sunt foarte aproape să se producă".
Când se va anunţa că s-a descoperit transmisia energiei fără fir, vom şti că este de fapt o realizare veche a lui Tesla. Iar restul, le trăim la aproape un secol de când marele inventator le-a descris…
Tesla ne-a oferit şi răspunsul la întrebarea fundamentală, pe care ne-o punem toţi cei nu ne considerăm urmaşi de maimuţe "Ce este viaţa?".
"Ştiinţa modernă declară: Soarele este trecutul, Pământul prezentul, iar luna viitorul. Dintr-o masă în flăcări ne-am născut, şi într-o masă îngheţată o să ne transformăm. Legea naturii este nemiloasă, şi suntem în mod irezistibil atraşi de destinul nostru. Lordul Kelvin ne dă o şansă redusă de viaţă: circa 6 milioane de ani, după care lumina Soarelui se va stinge, iar Pământul nostru va deveni un deşert de gheaţă, căzând în noaptea eternă. Totuşi, va rămâne o strălucitoare scânteie de viaţă, existând şansa să reaprindă viaţa pe o stea îndepărtată. Această posibilitate există într-adevăr". Iată şi răspunsul: originea spaţială a omului conferă răspunsuri la multe din marile mistere ale omenirii. Poate şi de aceea, ea nu se vrea a fi cunoscută.
"Ştiinţa modernă declară: Soarele este trecutul, Pământul prezentul, iar luna viitorul. Dintr-o masă în flăcări ne-am născut, şi într-o masă îngheţată o să ne transformăm. Legea naturii este nemiloasă, şi suntem în mod irezistibil atraşi de destinul nostru. Lordul Kelvin ne dă o şansă redusă de viaţă: circa 6 milioane de ani, după care lumina Soarelui se va stinge, iar Pământul nostru va deveni un deşert de gheaţă, căzând în noaptea eternă. Totuşi, va rămâne o strălucitoare scânteie de viaţă, existând şansa să reaprindă viaţa pe o stea îndepărtată. Această posibilitate există într-adevăr". Iată şi răspunsul: originea spaţială a omului conferă răspunsuri la multe din marile mistere ale omenirii. Poate şi de aceea, ea nu se vrea a fi cunoscută.
================================
================
Nascut pe 10 iulie 1856 in orasul Gospic (aflat in prezent pe teritoriul Croatiei), Nikola Tesla este considerat unul din cei mai importanti oameni de stiinta de la inceputul secolului XX, cercetarea si inventiile sale punand bazele cunostintelor moderne despre curentul alternativ, puterea electrica, sistemele de curent alternativ s.a.
In anul 1875 Tesla a inceput sa studieze ingineria electrica la Universitatea Politehnica din Graz (Austria), ulterior s-a mutat la Universitatea Carol din Praga, dar nu a absolvit nici una din cele doua facultati, abandonand cursurile. Dupa ce petrece doi ani in Budapesta, in 1882 acesta se muta la Paris, unde se angajeaza ca inginer in cadrul "Continental Edison Company".
Tesla ajunge la New York in anul 1884 avand o scrisoare de recomandare adresata lui Thomas Edison, din partea fostului sau sef de la Paris, Charles Batchelor, in care acesta ii spunea: "cunosc doi oameni importanti si tu esti unul dintre ei; celalalt este acest tanar". Edison l-a angajat in cadrul companiei pe care o conducea, dar datorita unor neintelegeri financiare, Tesla si-a dat demisia, dupa un an reusind sa-si deschida propria companie. In paralel, acesta si-a continuat cercetarile in domeniul ingineriei electrice, pe langa alte inventii si experimente, in aceasta periada reusind sa demonstreze modul in care functioneaza ceea ce ulterior avea sa fie cunoscut sub numele de "efectul Tesla".
Avand in vedere faptul ca afacerea sa era una profitabila, acesta si-a deschis propriul laborator in Colorado Springs, continuandu-si aici cercetarile. Majoritatea experimentelor de aici au pus bazele unor domenii ca robotica, balistica si fizica moleculara. Fiind recunoscut deja ca unul dintre cei mai de seama oameni de stiinta din Statele Unite, in 1891 Tesla primeste cetatenia americana. La 7 ianuarie 1943 Nikola Tesla moare din cauza unei afectiuni cardiace, fiind gasit in camera lui de la Hotelul New Yorker.
Mostenirea lui Tesla
Avand in vedere ca Tesla era recunoscut ca unul dintre cei mai importanti oameni de stiinta din acea perioada, precum si datorita faptului ca detalii privind descoperirile sale din domeniul armelor incepusera sa fie cunoscute, dupa moarte, toate documenetele si insemnarile legate de activitatea sa au devenit subiect de disputa intre familia acestuia, FBI, OAPC (Office of Alien Property Custodian - birou creat in anul 1942 de presedintele F.D. Roosevelt, insarcinat cu strangerea de informatii referitoare la proprietatile persoanelor straine aflate pe teritoriul Statelor Unite), oamenii de stiinta, serviciile secrete straine si OSS (Office of Strategic Services - predecesorul CIA, creat in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial).
Mostenirea lui Tesla
Avand in vedere ca Tesla era recunoscut ca unul dintre cei mai importanti oameni de stiinta din acea perioada, precum si datorita faptului ca detalii privind descoperirile sale din domeniul armelor incepusera sa fie cunoscute, dupa moarte, toate documenetele si insemnarile legate de activitatea sa au devenit subiect de disputa intre familia acestuia, FBI, OAPC (Office of Alien Property Custodian - birou creat in anul 1942 de presedintele F.D. Roosevelt, insarcinat cu strangerea de informatii referitoare la proprietatile persoanelor straine aflate pe teritoriul Statelor Unite), oamenii de stiinta, serviciile secrete straine si OSS (Office of Strategic Services - predecesorul CIA, creat in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial).
In camera de hotel in care a fost gasit mort Tesla, exista un seif care, potrivit lui John J. O'Neil (autor al cartii "Geniul darnic, viata lui Nikola Tesla") continea documente personale acestuia. O'Neil a afirma in cartea sa ca, imediat dupa moartea lui Tesla, mai multi reprezentanti ai FBI au golit seiful, confiscand si alte 80 de cutii ce contineau documente personale ale acestuia, aflate in diferite locatii. Bazandu-se pe aceste afirmatii, mai multi oameni de stiinta interesati de munca lui Tesla au solicita FBI, chiar si la 12 ani dupa moartea sa, aceste documente.
De-a lungul timpului, raspunsul agentiei a fost acelasi, FBI afirmand ca respectivele documente au fost ridicate de reprezentanti OAPC. Ulterior, acesta a afirmat ca documentele au intrat in custodia OSS. Chestiunea legata de familia cercetatorului era una mai complicata; cel mai interesat de recuperarea documentelor era nepotul lui, Sava Kosanovic, persoana cunoscuta totusi pentru faptul ca nu avusese o relatie prea apropiata cu Tesla.
Desi FBI a negat faptul ca ar detinte asemenea documente, in rapoartele sale se precizeaza faptul ca acestea ar putea contine informatii extrem de importante pentru guvernul Statelor Unite. Mai mult, desi afirmase ca nu detine documentele personale ale lui Tesla, in unul din documentele sale, FBI clasifica aceste documente ca fiind "strict secrete" si avertizeaza asupra faptului ca ele nu trebuie sa ajunga in mana altor state inamice. In cele din urma, Kosanovic reuseste sa intre in posesia majoritatii documentelor lui Tesla, acestea ajungand in Muzeul Nikola Tesla din Belgrad.
Cu toate ca exista controverse in privinta adevaratului motiv pentru care Kosanovic dorea sa intre in posesia acelor documente, el a declarat ca singurul motiv era deschiderea muzeului din Belgrad. Banuielile serviciilor secrete americane in privinta lui Kosanovic s-au adeverit insa, in anul 1971 unul din documentele FBI precizand ca "potrivit declaratiei directorului muzeului (Muzeul Nikola Tesla din Belgrad), sovieticii au copiat mai multe documente" ale omului de stiinta, care faceau referire la "bila de fulgere", documente aflate in custodia muzeului. FBI afirma insa ca sovieticii nu au intrat in posesia documentelor legate de experimentele lui Tesla de la Colorado Springs.
"Unda mortala"
Tesla declarase in anul 1934 ca a reusit sa realizeze o "superarma capabila sa puna capat tuturor razboaielor". Era vorba de o tava metalica care lansa raze concentrare de particule cu asemenea viteze incat putea distruge o flota de 10.000 de avioane, aflate chiar si la o distanta de 200 de mile, dupa cum sustinea Tesla. Arma putea fi utilizata atat impotriva avioanelor, cat si impotriva trupelor de la sol. Tesla a incercat sa colaboreze in acest sens cu Departamentul de Razboi al Statelor Unite, cu mai multe guverne ale unor state din Europa, dar nu a reusit sa incheie nici un contract cu acestea in vederea producerii armei.
"Unda mortala"
Tesla declarase in anul 1934 ca a reusit sa realizeze o "superarma capabila sa puna capat tuturor razboaielor". Era vorba de o tava metalica care lansa raze concentrare de particule cu asemenea viteze incat putea distruge o flota de 10.000 de avioane, aflate chiar si la o distanta de 200 de mile, dupa cum sustinea Tesla. Arma putea fi utilizata atat impotriva avioanelor, cat si impotriva trupelor de la sol. Tesla a incercat sa colaboreze in acest sens cu Departamentul de Razboi al Statelor Unite, cu mai multe guverne ale unor state din Europa, dar nu a reusit sa incheie nici un contract cu acestea in vederea producerii armei.
Potrivit documentelor FBI, in urma negocierilor cu guvernul Chamberlain, Tesla ar fi ajuns la un acord in privinta vanzarii inventiei sale pentru suma de 30.000.000 de dolari. La scurt timp insa Chamberlain a fost inlocuit cu Stanley Baldwin, care privea cu suspiciune inventia lui Tesla, si astfel negocierile au fost incheiate. Tesla a afirmat ulterior ca in timpul negocierilor, mai multe persoane au incercat sa-i fure planurile referitoare la noua sa inventie, dar nu au reusit deoarece, potrivit propriei declaratii, "nimic important nu a fost trecut pe hartie", acesta bazandu-se pe memorie in privinta detaliilor importante.
Desi afirmase ca initial intentiona sa prezinte aceasta inventie la Conferinta de la Geneva din aprilie 1932, Tesla nu a mai vorbit despre acest subiect decat in 1934. Conform documentelor FBI, in anul 1940 Tesla i-ar fi oferit un interviu ziaristului William Laurence, de la cotidianul New York Times, in care vorbeste despre "Unda mortala". Omul de stiinta ar fi afirmat ca este pregatit sa prezinte Guvernului Statelor Unite dispozitivul sa care utilizeaza "teleforta", ce este capabil sa topeasca motoarele avioanelor aflate la o distanta de 250 de mile.
Tesla facea referire la dispozitiv ca fiind un "Mare Zid Chinezesc invizibil", ce ar putea proteja tara impotriva oricarui atac aerian. Acesta afirma ca "teleforta" se baza pe un concept complet nou al fizicii la care "unii nici nu ar putea visa", fiind complet diferit de principiul utilizat in inventiile sale precedente, privind transmiterea puterii electrice de la distanta. El afirma ca arma putea fi alimentata de la o uzina speciala, a carei constructie ar dura cel mult trei luni, costurile realizarii acesteia fiind de aproximativ 2 milioane de dolari.
Tesla considera ca 12 astfel de fabrici asezate strategic de-a lungul coastelor ar putea proteja Statele Unite impotriva oricarui atac aerian, topind motoarele avioanelor sau determinand explozia incarcaturilor bombelor aflate la bordul acestora. El afirma ca nu exista niciun sistem de aparare impotriva armei, aceasta putand penetra orice. Cercetatorul nu a oferit nici un fel de date stiintifice sau tehnice legate de acest dispozitiv, afirmand ca intentioneaza sa prezinte proiectul Departamentului de Razboi al SUA, precizand ca in cazul in care va ajunge la un acord cu acesta, nu va accepta implicarea altor experti.
Documentele FBI legate de Tesla si "bila de fulgere"
Cand vorbea in calitate de om de stiinta, Tesla era impotriva razboiului, invocand chestiuni morale, economice si teoretice. Dar, ca majoritatea oamenilor de stiinta, in momentul in care inceta sa gandeasca precum un om de stiinta si se lasa condus de sentimente, acesta putea gasi o serie de exceptii si situatii in care razboiul era justificabil. Ca om de stiinta, acesta nu era dispus ca descoperirile salesa fie utilizate in scopul razboiului, dar cand se lasa condus de emotii, era dispus sa-si foloseasca cunostintele in acest sens, prin furnizarea unor dispozitive de aparare. Tesla vedea in noua sa inventie, numita "unda mortala", un dispozitiv de aparare. Aceasta oferea o cortina protectoare ce putea fi utilizata de orice tara, indiferent cat de mica era aceasta, pentru a se proteja de o posibila invazie. Desi el vorbea despre aceasta ca o arma defensiva, nu exista niciun motiv care s impiedice fortele armate sa o utilizeze ca o arma ofensiva. ...
"Bila de fulgere" sau "bila de foc" reprezinta un fenomen ciudat asociat cu fulgerul. O parte din energia fulgerului poate fi stocata intr-o structura de forma unei mingi, a carei dimensiuni pot varia de la cativa inch (2,54 cm), la un picior in diametru (foot - 30,5 cm). Aceasta arata ca o sfera perfecta, incandescenta, ce pluteste ca un balon de sapun, fiind purtata usor de curentii de aer. Balonul putea rezista destul de putin, de la o fractiune de secunda la cateva secunde. In acest interval, ramanand aproape de sol, acestea se puteau apropia de mai multe obiecte, fara a le provoca daune sau a fi deranjate de acestea. Brusc, din motive necunoscute, acesta exploda producand efecte asemanatoare cu cele ale unei bombe, in momentul in care se apropia de anumite structuri, dar fara a provoca daune in spatiul deschis. ... Tesla a realizat forta desctructiva a "bilelor de foc" in timpul experimentelor sale din Colorado Springs, din 1899.
Acesta le-a realizat practic dintr-un accident si le-a vazut in repetate randuri explodand si distrugand aparatele din laboratorul sau, in momentul in care isi descarcau incarcatura. Acesta a declarat ca, actiunea distructiva care urmeaza dezintegrarii bilei de foc este de o violenta inimaginabila. Tesla a studiat modul in care acestea luau nastere, nu pentru ca dorea sa le produca, ci pentru ca dorea sa elimine conditiile in care acestea luau nastere. El a declarat ca nu este prea placut sa explodeze in preajma ta o bila de foc ce distruce orice obiect cu care intra in contact.
Sursa:
http://orpheuss.com/topic/2464915/1/
=======================================
=======================
VIDEO:
============
========================
=============================
================
=======================================
=======================
VIDEO:
============
Nikola Tesla - Vrajitorul energiei gratuite
=====================
Jurnalul Pierdut al lui Nikola Tesla
arhivele secrete
=============================
================
Tesla nu a fost aroman, ci roman, pur si simplu, sincer nu am citit sau auzit nicaieri ca ar fi fost asa. Cit despre Wikipedia, care mentioneaza ca ari fi fost sirb, nu are rost sa mai comentam...
RăspundețiȘtergere,,Pe ce te bazezi...?''
RăspundețiȘtergereexceptional
RăspundețiȘtergereNikola TESLA, electrical engineer and inventor
RăspundețiȘtergere(10. 7. 1856-7. 1. 1943)
=======================
Nikola Tesla, American scientist of Serbian origin, gave his greatest contribution to science and technological progress of the world as the inventor of the rotating magnetic field and of the complete system of production and distribution of electrical energy (motors, generators) based on the use of alternate currents. His name was given to the SI unit for magnetic induction ("tesla"). Tesla also constructed the generators of high-frequency alternate currents and high-voltage coreless transformer known today as "Tesla Coil".
Nikola Tesla was born on July 10, 1856, at Smiljan, in the Military Border zone of Austro-Hungarian Empire, now in the Republic of Croatia. He received his education in Austria i.e. Austro-Hungary: primary school at Smiljan and Gospic (1862-70), and secondary school (Realgymnasium) at Karlovac (1870-1873). From 1875 to 1878 studied at the Polytechnic at Graz, and in 1880 he enrolled in the studies of natural philosophy at the Charles' University in Prague.
In the period 1881-82 he was employed at the Central Telegraph Office in Budapest. Here he began his career as inventor improving the voice amplifier for the telephone receiver, and in February 1882 arrived on the idea of the rotating magnetic field.
In the middle of 1882 he travelled to Paris to join Edison's Continental Company, and in 1883 moved to Strasbourg and made the prototype of the induction motor. In 1884 he travelled to USA to start working in Edison's company. In 1885 he left Edison, founded his own "Tesla Arc & Light Co." and started producing motors and generators for polyphase alternate currents.
The first patent, "Commutator for dynamo - electric machines", applied to the Patent Office on May 6, 1885 was followed by a series of patents on electric arc lamp regulators. From 1887 to 1890 he applied his well-known patents on polyphase alternate currents, generators and motors. On May 16, 1888, he presented his inventions in his first lecture on "A new system of motors and transformers of alternate currents" to the American Institute of Electrical Engineers (AIEE). Immediately after that lecture, the Westinghouse Co. bought his 40 patents on polyphase currents. In Pittsburgh (1888-89), together with engineers of the Westinghouse Co., he was engaged on the practical realization of these patents. In this period the preparations for the construction of the first power plant at the Niagara Falls according to the Tesla's system were made. The power plant was on January 12, 1895 put into operation and at that time it was reckoned as a wonder of the world.
Another wide field of his researches were alternate currents of high frequencies and their effects. On May 20, 1891, he gave a lecture to the AIEE in New York on the "Experiments with alternate currents of very high frequencies and their application in artificial lighting" In 1890 he also published the results of physiological effects of high-frequency currents.
From 1891 to 1896 Tesla applied patents on the spark oscillator coupled with a resonant transformer which substituted Hertz's oscillator and Ruhmkorf's inductor in his researches. In addition he also applied numerous patents for various auxiliary equipment e.g. circuit breakers, condensers etc.
ȘtergereIn 1892, at the invitation of the Royal Society in London and French Physical Society he travelled to London and Paris to give the lecture on "Experiments with alternate currents of high potential and high frequency." During his stay in Europe he also visited Belgrade on June 2, 1892.
In 1893, with his system of four circuits in resonance he showed that the aerial, connection with the ground and resonance were three essential elements of wireless telegraphy and prepared the way for the invention of modern radio.
In 1895 he continued his researches of high frequency currents and their effects on rarefied gases using Lenard tubes. He was one of the first scientist on the American continent who made X-ray photos of hands, sculls, knees and elbows. He was the first to point to the harmful effects of a long exposure to these rays on human organisms.
In 1897 he applied various patents from the area of wireless telegraphy, and in 1898 the patent of the method and apparatus for controlling mechanism of moving vessels or vehicles. In New York he performed the experiment with a remote-controlled boat. As a result of these patents, the Supreme Court if the USA granted him - though post-mortem - the priority in the invention of wireless telegraphy i.e. of radio.
From 1899 to 1900 Tesla stayed at Colorado Springs. At a height of 2000 m above sea level he built a laboratory with a 200 kW transmitter. He also constructed generators and transformers which produced frequencies of tens of thousands hertz and potentials up to 12 million volts, and improved his coreless transformer for high-frequency currents, known as Tesla transformer. In his notes on the experiments from this period he stated that the stationary waves spread through the Earth so that this effect could be used for wireless transmission of energy.
The patents from the area of wireless transmission of energy he applied from 1900 to 1902. From 1901 to 1905, intending to realize his "World-Wireless-System," he was occupied with the construction of a great experimental station, a power plant and a great aerial tower on Long Island near New York. However, this project had never been completed.
Later (1909-1922), he was occupied with mechanical engineering, inventing new types of turbines, pumps, speed indicators, flow-meters etc. His pumps without paddles are nowadays being commercially used.
Tesla spent his last years in the hotel "New Yorker" in New York, where he died on January 7, 1943.
NT MUSEUM[ http://www.tesla-museum.org/meni_en/nt.php?link=tesla/t&opc=sub1]
CHRONOLOGY OF NIKOLA TESLA'S LIFE /
RăspundețiȘtergereSOME IMPORTANT DATES OF NIKOLA TESLA'S LIFE/
====================
1856, 10 July
Born at Smiljan, a village near Gospić
(a small town in Austrian-Empire, now in the Republic of Croatia);
1873.
Passed the final examination in the secondary school (Realgymnasium) at Karlovac;
1875 - 1878.
Studies at the Polytechnics in Graz;
1880.
Studies natural philosophy at the Charles' University in Prague;
1881.
Starts working for the Central Telegraph Office in Budapest and makes his first invention: voice amplifier for the telephone receiver;
1882.
Invents the rotating magnetic field and leaves Budapest; finds employment in the Edison Continental Company in Paris
1883.
Spends six months working on the reconstruction of the power station in Strasbourg. Makes the first model of the induction motor;
1884.
Returns to Paris. On the recommendation of the Board in Paris travels to New York to work in the "Edison Machine Works";
1885.
Leaves Edison's company and founds the "Tesla Arc Light Co." in New York. Makes first alternating current motors and generators. Applies his first patent "Commutator for Dynamo-electric Machines", followed by patents on arc-lamps regulators;
1887.
Applies the patents on the polyphase alternating current motors and generators. Gives his first lecture: "New systems of Alternate Currents Motors and Transformers" before the AIEE (American Institute of Electrical Engineers); signs the contract with Westinghouse Electric Co. on the exploitation of his patents;
1889.
Works in the Westinghouse Electric Co. in Pittsburgh on the improvement of his motors. The production of these motors began in this year.
1890.
Begins the experiments with high-frequency currents. Invents the high-frequency current generator
1891.
Invents the coreless transformers.
1892.
Gives lectures in London and Paris on his latest researches (""Experiments With Alternate Currents of high potential and high frequency"); visits his homeland and Belgrade.
1893.
Invents the wireless telegraphy system; achieves great success with his lectures at the World Exhibition in Chicago. Together with Westinghouse demonstrates his system of production, transmission and use of alternate currents, influencing decisively the acceptance of this project proposal for the construction of hydroelectric power plant at the Niagara Falls;
1894 - 95.
Invents mechanical oscillators and generators of electrical oscillations;
1895.
ȘtergereFire destroys his laboratory in New York;
1895-96.
Makes experiments with X-rays;
1897-98.
Applies his first patents on the wireless transmissions of energy; demonstrates the model of the remote-controlled boat. (It was the first experiment of the use of radio waves for remote control)
1899.
Builds the laboratory at the Colorado Springs and performs experiments with the high-frequency transformer (Tesla Coil) of 12 million volts;
1900 - 05.
Constructs his Transmitting Tower i.e. the aerial for "World Telegraph" at Long Island, Wardencliff, N.Y.C., intending to create the world-wide system for the transmission of information and energy;
1907.
Makes the first model of the turbine based on a new principle of the utilization of the energy of the fluid by the viscous friction.
1908.
The model of the new pump was tested in a factory of an American-British company;
1909.
Makes drafts and plans for aeromobile; makes first tests with the steam and gas turbines
1911-13.
Tests his steam turbines in the Edison's power plant in New York
1913.
Obtains patents for the pump and turbine based on a new principle. Co-operates with the Dressel Co. on the project of a generator for the front light of a locomotive engine;
1914.
Applies patents on several types of speed indicators; constructs new types of fountains etc.;
1917.
Works on the project of a turbo-generator
1918.- 20.
Co-operates with the Alis Chalmers Co. on the production and testing of his steam and gas turbines
1920-23.
Co-operates with the Bud Co. on the production of automobile motors;
1928.
Applies patents for the vertically ascending aeroplane;
1930 - 35.
Studies the possibilities of the improvements in the production and processing of sulphur, iron and copper;
1936.
Makes project proposals for telegeodynamics or the energy transmission through the earth and of defensive weapon known as "death rays"
1937.
Injured in the traffic accident in New York
1943, 7 Jan.
Died in the hotel "New Yorker" in New York.
http://www.tesla-museum.org/meni_en/nt.php?link=tesla/t&opc=sub1
Q: Did Tesla receive the Nobel Prize?
RăspundețiȘtergereA: Tesla never received the Nobel Prize. In 1915, on November 5, the correspondents of Daily Telegraph and the Telegraph Agency from Copenhagen wired the news that Nikola Tesla and Thomas Edison should receive the Nobel Prize for physics. This news provoked a great interest of the public, but the news proved to be false. Tesla and Edison were not officially nominated for the Nobel Prize that year. In 1937, Professor Felix Erenhaft from Vienna submitted a proposal to the Nobel Prize Committee with the explication for the nomination of Nikola Tesla for the prize in physics, for the discovery of high-frequency currents and the rotating magnetic field. The proposal was rejected on the grounds that Tesla's inventions, however brilliant and significant in a broad field of electro engineering, were realized forty years ago, and that the Nobel Committee is not awarding prizes for contributions realized in the past.
============================
Cata mizerie si ordinarie umana!
Cata NEDREPTATE i s-a facut acestui Mare Savant al Omenirii!