Poarta maramureseana. Stargate in Romania
Unul dintre cele mai impresionante si inedite aspecte ale universului etnografic maramuresean, pe lânga care strainii nu pot sa treaca nepasatori, se refera la monumentalele porti de lemn ale gospodariilor traditionale, situate indeosebi in satele de pe Mara, Cosau si Iza, dar si in unele localitati din Tara Lapusului.
Construite in general pe trei stâlpi si un „fruntar” (pragul de sus al portii) din lemn de stejar, având „haizasul” (acoperisul) sindreluit, portile din aceasta zona au fost comparate adesea cu veritabile „arcuri de triumf”, pe sub care taranii treceau cu demnitate, mândri de originea lor nemeseasca.
Salba de porti monumentale e marturia vie a unei realitati istorice mai aparte: in perioada feudala, din rândul obstelor maramuresene s-a ridicat o clasa de cneji, care periodic isi alegea voievodul; puterea si privilegiile nobililor au fost atent fragmentate si distribuite unui numar din ce in ce mai mare de familii. Secole de-a rândul, aceasta casta (de proportii obstesti!) a rezistat incercarilor de lichidare a privilegiilor. Asa se explica uluitorul rezultat al unei statistici austriece din secolul al XVIII-lea, care situa Maramuresul „pe primul loc in intreg imperiu, in ceea ce priveste procentul nobililor raportat la totalitatea populatiei comitatului.”
Au fost inregistrati, pe baza inscrisurilor autentice, circa 15.000 de nemesi, cei mai multi descendenti ai vechilor familii cneziale românesti locale. Aspectul e extrem de important, caci numai nemesii aveau privilegiul sa-si ridice porti inalte in fata gospodariilor, in timp ce oamenii simpli nu aveau dreptul decât la vranite (confectionate din pari montati paralel pe o rama dreptunghiulara si cu o diagonala, pentru a-i fixa, si care se deschidea intr-o parte).
Maramuresul a fost, deci, la un moment dat, o enclava imperiala unica, populata cu tarani de vita nobila. Portile cu stâlpi sculptati si sindrila sunt relicva unei organizari sociale care a functionat pâna in secolul al XX-lea, gratie traditiilor impamântanite si a conservatorismului funciar. Nicaieri in Europa scenariul nu s-a mai repetat.
„Atasamentul localnicilor fata de aceste valoroase constructii, cu atât de profunde radacini in traditiile de cultura si arta, cât si in istoria social-politica a Maramuresului este ilustrat de faptul ca pâna azi s-a pastrat obiceiul de a categorisi gospodarii dupa porti.
Pâna si azi, când intrebi de vreun satean de-al lor, oamenii batrâni iti indica «poarta» de la casa unde locuieste acela, formularea semnificând cinstirea pe care i-o acorda”
(scria in 1977, Francisc Nistor).
Constructia, incizarea motivelor si actul de trecere pe sub pragul portii suportau fiecare un ritual aparte, pe baza unor credinte profunde
(cu conotatii mai degraba mitice).
Astfel, taierea stejarului trebuia sa coincida cu o perioada de nopti cu luna plina – pentru a indeparta din jurul gospodariei orice nenorociri si toate „ceasurile rele”. Apoi, transportul lemnului din padure trebuia sa se faca intr-una din zilele lucratoare „de dulce” (marti, joi sau sâmbata), in virtutea credintei ca astfel lemnul va fi aducator de noroc.
Sub stâlpul care leaga pragul se puneau „bani, agheasma si tamâie, ca sa nu se apropie ciuma.” Iar pentru apararea averii si a casei, pe stâlpi se incizau
figuri antropomorfe, protectoare.
Motivele sculptate aveau substraturi magice (unele), insa decodificarea celor mai frecvente elemente utilizate de mesterii populari ne permit incursiuni intr-un univers mitologic, antecrestin: funia, nodurile, rozetele solare – cu variatiile: cerc simplu, cercuri concentrice, soare cu chip omenesc, toate având la origine un ancestral cult solar –, apoi pomul vietii („simbolul vietii fara de moarte si al rodniciei nesfârsite”), motivul sarpelui (pazitorul gospodariei), chipul omenesc, pasarile, dintele de lup, bradul s.a.m.d.
Pentru taranul maramuresean, trecerea pe sub haizasul portii devenea aproape un act ceremonial, purificându-se mental de relele lumii profane pentru a intra curat in universul casnic al gospodariei si familiei.
In toate culturile traditionale, trecerea pe sub o poarta, mai mult sau mai putin grandioasa, simbolizeaza o transformare (de suprafata ori structurala, fizica sau virtuala).
Strainii opresc fascinati in fata portilor maramuresene, admira fara sa priceapa motivele incizate pe stâlpi, fac fotografii, filmeaza,
dar câti dintre ei... cunosc adevarata poveste…
Multumesc D-lui Dorin Stef, pentru TEXT.
Va recomand si acest site: Poarta maramureseana
Motto: “In fact, words are well adapted for
description and the arousing of emotion, but for many kinds
of precise thought other symbols are much better”.
“De fapt, cuvintele sunt bine adaptate pentru
descrierea si transmiterea emotiilor, dar pentru multe tipuri
de gandire, utilizarea simbolurilor este mult mai eficientă."
(John B. S. Haldane)
OPINII PERSONALE
Poarta maramureseana este o "carte a cartilor". Un CODEX .
O poarta stelara.
Plina de simboluri, cu o durabilitate de peste 100 de ani, un mod de comunicare peste milenii. Regretabil si aici, putina atentie acordata "semnificatiilor", simbolismului, mesajelor incrustate in lemn de cunoscatori, marii, inegalabilii mesteri populari! Altii au scris biblioteci, si-au luat doctorate, pentru doar cateva scrijelituri... sau asa zisele picturi rupestre. Noi ... pacat!
Portile maramuresene, cu mesajele lor extraordinare, pline de sensuri incifrate in simboluri, puse chiar la intrare pe "mosie" in vazul tuturor, prieteni si neprieteni, coroborate cu simbolurile tesaturilor si portului popular, semnificatiile horelor, la care neaparat adaugate povestile, basmele si legendele orale, toate transmise din tata in fiu, mama - fiica, alcatuiesc CAPODOPERELE acestor locuri, acestui neam binecuvantat de zei! O uriasa, ancestrala biblioteca vesnica, nepieritoare!
Daca am retinut si inteles acest mesaj,
daca vom cauta sa aprofundam istoria evolutiei, comunicarii umane, simbolistica, istoria ideilor si credintelor religioase, vom intelege si mesajele incifrate in megaliti, in pietrele sacre ale acestor locuri!
Asa sa ne ajute Dumnezeu!
Admin, Romania Megalitica
=======================================
========================================================
========================================================================
Ultimele concedii le-am facut in Maramu. As muri acolo la ultima poarta de taran maramuresan, impacat cu gandul ca intrarea mea in lumea cealalta se face prin poarta neamului romanesc.
RăspundețiȘtergereAdmin, sa inteleg ca prin StarGat-ul maramuresan, vrei sa treci pentru a dezvalui "identitatea" celui care "este", in cele doua poze "nenumite" din postarea precedenta? Interesant sa fie asa!
RăspundețiȘtergereIn prezent, in Maramures, mai pot fi vazute porti vechi de lemn, in special in satele de pe Valea Cosaului, precum si in Muzeul Satului din Baia Mare si Sighet. Cat despre portile noi, acesetea au elemente decorative mult imbogatite, de inspiratie recenta, dar si-au pierdut din semnificatiile initiale, pastrand doar componenta esteticului.
RăspundețiȘtergereSursa: CrestinOrtodox.ro
http://www.crestinortodox.ro/datini-obiceiuri-superstitii/poarta-maramureseana-120366.html
_________________
Incredibil! Cat de dureros! Cu cata seninatate, inconstienta se afirma acest adevar cumplit: ... Cat despre portile noi, acesetea au elemente decorative mult imbogatite, de inspiratie recenta, dar si-au pierdut din semnificatiile initiale,...
Iata de ce, maine, poimaine ... nici cine mai suntem nu vom sti!
Ne-o facem cu mana noastra, ne meritam soarta!
am ramas pafff, nu imi vin sa cred, niciodata nu ma`m gandit la "importanta" acestor porti batranesti, ma gandesc si la portul popular care era deasemenea impodobit cu o gramada de insemne care fac legatura cu lumea de dincolo, totul este invaluit in misticism, cum spunea un om odata...."romanul mereu este in legatura cu lumea de dincolo,....el niciodata nu isi uita mosii, stramosii......totul este intr`o permanenta legatura"
RăspundețiȘtergereSunt 'cărțile nescrise' ale unor CIVILIZAȚII străvechi/uitate/demult apuse! Păcat ca nu știm a le valoriza cum se cuvine! Păcat ca nu se fac STUDII pluridisciplinare.../pentru a descifra tainele trecutului ancestral! Păcat/păcat/păcat!
Ștergere@wolfwie,multumesc pentru comentariu!
RăspundețiȘtergereAs adauga o idee: daca multi, enorm de multi oameni studiaza si interpreteaza necontenit cateva TEXTE de acum 3-4000 de ani, TEXTELE incifrate din Romania in piatra, lemn, tesaturi si port popular, povesti, legende si basme, mai ales de CONTEMPORANI, sunt TOTAL abandonate! Tinerii de azi, adultii, au alte prioritati, probleme! Indiferenta aceasta, personal o apreciez ca fiind criminala! Vadit pune in PERICOL valori inestimabile, sortite disparitiei! Ma uit cu cata indiferenta au trecut si prin acest blog ... mii de vizitatori! Au venit, au vazut, au plecat! Multi, deja au uitat! Mare pacat! Blestemul urmasilor, va fi cu mult mai cumplit decat al stramosilor!
Nu cred ca trebuie sa fim atat de pesimisti...Uitati-va la ceea ce se intampla doar la nivel de facebook...S-a reusit prin intermediul internetului mobilizarea romanilor de pretutindeni pentru a stabili o zi a Iei Romanesti in ziua de 24 iunie - https://www.facebook.com/LaBlouseRoumaine10?directed_target_id=0&filter=3 . Este un inceput promitator. Daca vom realiza faptul ca de noi depinde sa schimbam lumea noastra si sa ne mobilizam fiecare cum poate , la locul lui de munca, in cercul de prieteni, in familie... incet si sigur mentalitatile se vor schimba. Nu cereti schimbari majore, de azi pe maine. Fiecare insa , acolo unde se afla poate marca inceputul schimbarii...Si apropo de semne- exista tot pe facebook Semne cusute http://www.facebook.com/SemneCusute?directed_target_id=0 Veti vedea acolo o munca de o migala extraordinara, realizata in programe de grafica pe calculator a unor oameni care fac cu drag ceea ce fac si pun pe facebook imaginile ca sa le vada o lume intreaga .
RăspundețiȘtergere.
Despre interpretarea simbolurilor prinse în arhitectura unei porţi maramureşene : nici meşterii nu ştiu toate semnificaţiile , dar a funcţionat legea de fier a lui < aşa s-a pomenit > .
RăspundețiȘtergeresa fiti binecuvantati toti cei care au contribuit la postarea acestor minunatii sacre,PORTILE MARAMURESENE>...animata de dragostea pt frumos,sacralitatea traditiei populare,cultul taranului roman si tot ce cuprinde arta populara traditionala care este o adevarata zestre pt romani,mi-am pregatit a doua lucrare de licenta SACRALITATEA CREATIEI ARTISTICE IN PORTILE MARAMURESENE.desigur am petrecut cateva zile in MARAMURES fara sa-mi imaginez ca acele locuri magice ma vor inspira in lucrarea mea.s-a intamplat!POATE D.zeu a avut un plan si cu mine pt a transmite mai departe prin aceasta teza,mesajul;AVEMsper sa trezesc multor iubitori de arta estetica acestor PORTI MINUNATE FAURITE DE OAMENI CU HAR SI IUBITORI AI ACESTUI PAMANT>O TARA VANATA DE TOTI>spunea un localnic:va veni zaua cand si in MARAMU ni s-or vinde pamanturile''.D>ZEU SA NE AJUTE SA TRECEM PESTE TOATE INCERCARILE>Va multumesc.bucarati-va de tot ce e frumos!MIHAELA.BACAU.ARTIST PLASTIC<
RăspundețiȘtergerePortile astea, ca si însemnãtatea lor si a simbolurilor de pe ele, sunt descrise în seria istoriei reale a lumii, aici:http://www.officialhistoryinvestigators.org
RăspundețiȘtergere